Tuffa tider för fraktflygbolagen

Publicerad den 30 januari 2009
Kommentarer
Fraktflyget i världen minskade med närmare 23 procent under december månad, meddelar IATA. Och att lågkonjunkturen slagit hårt bekräftas av Gustaf Thureborn, VD på West Air. Han uppger att de minskade sin volym med sex procent under sista halvåret 2008. - Det finns inga förutsättningar att driva den här verksamheten i ett svenskt bolag då vi verkar i en internationell konkurrensutsatt marknad, säger han till Flygtorget.

Tongångarna i branschen är dystra, berättar Gustaf Thureborn.

Gustaf Thureborn

Gustaf Thureborn

– Alla jobbar för att reducera sina kostnader men det finns inte så många man kan göra någonting åt. Vi försöker vara på alla leverantörer för att försöka sänka priserna.

– Vi har de högsta bemanningskostnaderna i Europa, samtidigt som vi har de lägsta lönerna.   

Av den anledningen, tillägger han, jobbar West Air även via två dotterbolag utomlands. Ett i England och ett annat i Luxemburg.

Med tanke på era dotterbolag, samt den tuffa svenska marknaden: har ni några funderingar på att helt och hållet flytta verksamheten utomlands?

– Som svensk vill man gärna kämpa in i det längsta att ha ett svenskt flygbolag. Varför kan vi inte få samma lättnad som sjöfarten fått i sin konkurrensutsatta miljö?

 West Air fraktar framförallt post och paket; varav hälften inom Skandinavien och den andra halvan i övriga Europa. West Air har sitt säte i Göteborg och omsatte cirka 800 miljoner kronor under 2008.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten