Tuffa tider för fraktflygbolagen
Publicerad den 30 januari 2009Tongångarna i branschen är dystra, berättar Gustaf Thureborn.

– Alla jobbar för att reducera sina kostnader men det finns inte så många man kan göra någonting åt. Vi försöker vara på alla leverantörer för att försöka sänka priserna.
– Vi har de högsta bemanningskostnaderna i Europa, samtidigt som vi har de lägsta lönerna.
Av den anledningen, tillägger han, jobbar West Air även via två dotterbolag utomlands. Ett i England och ett annat i Luxemburg.
Med tanke på era dotterbolag, samt den tuffa svenska marknaden: har ni några funderingar på att helt och hållet flytta verksamheten utomlands?
– Som svensk vill man gärna kämpa in i det längsta att ha ett svenskt flygbolag. Varför kan vi inte få samma lättnad som sjöfarten fått i sin konkurrensutsatta miljö?
West Air fraktar framförallt post och paket; varav hälften inom Skandinavien och den andra halvan i övriga Europa. West Air har sitt säte i Göteborg och omsatte cirka 800 miljoner kronor under 2008.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten