Välfyllda flygplan även i juni

Publicerad den 8 juli 2010
Kommentarer
​Även i juni låg SAS kabinfaktor kvar på den rekordhöga nivå som noterades i maj. Under månaden var i genomsnitt nästan 80% av flygstolarna fyllda, vilket är en förbättring med tre procentenheter jämfört med samma månad föregående år.

Den största ökningen skedde inrikes i Danmark och på de interkontinentala linjerna. För att möta den ökade efterfrågan till USA och Asien trafiksätter SAS därför ytterligare ett långdistansflygplan till hösten. Sammanlagt flög 2,4 miljoner passagerare med SAS i juni.

Den ökade kabinfaktorn innebär att enhetsintäkten (RASK) steg något under maj trots lägre genomsnittliga biljettpriser (yield) än föregående år. För juni förväntas yielden visa på en liknande utveckling som i maj (yielden och enhetsintäkten rapporteras alltid med en månads fördröjning).

– Trafiktalens positiva utveckling är till stor del en effekt av att marknaden återhämtar sig, men visar även att vårt arbete med produktutveckling och punktlighet ger resultat. Två månader i rad har vår kundnöjdhet ökat, och vi fortsätter att utveckla vår produkt och servicekoncept för att göra kundernas resor ännu enklare och smidigare, både i luften och på marken, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

RegTek
2010-07-11 20:22

Du som kallar dig för piloter, vett DU något om flygplan???
Det är faktiskt väldigt torr lyft i flygmaskiner efter att lyften har passerat flera kompressor steg separatorer o.s.v, även om man återfuktar den så räcker det inte! därför får piloter vatten i c-pit för att det är de som ansvarar för din säkerhet där uppe!!! Du klarar dig utan vatten på 1-3 timmars flygning, men de ska flyga samma repa tillbaka eller redan flygit fler och måste förtfarande vara skarpa i sinnet!

Piloter
2010-07-10 21:48

Varför ska piloter ha gratis kaffe, mat och varför får piloter en liter vatten var in i cockpit inför varje flygning, men passagerarna ska klara sig utan.

Är det torr luft där uppe måntro?

Bra ide!
2010-07-10 21:43

jag hade inte tänkt på det, det är lika bra att ta bussen eller tåget när flyget suger med så dålig service och standard.

Då kanske de ska ta betalt för toalett också, varför ska det vara självklart.

haha
2010-07-10 21:29

Du har väl själv valt att flyga med bolaget? Om det då inte finns gratis vatten så får du väl köpa med dig det. Ingen ger dig väl vatten gratis om du sätter dig på en buss i 10h?

Nej, jävla trams rent ut sagt. Säkerheten går före allt, sen kommer priset. Så har det alltid varit. Beroende på karaktären (business/pleasure) så kan bolagets regler vid förseningar och liknande spela stor roll.

Det spelar roll
2010-07-10 08:59

Det spelar roll och jag tycker att man borde göra en djupare undersökning på näriga flygbolag. SAS fortsätt jobba på enkel bra service, det kommer att löna sig.

Inget gratis att äta = tråkigt
Inget gratis kaffe = snålt
Inget gratis vatten = Närigt, snålt, oförskämt att ta betalt för, mc donalds prövade detta men slutade snabbt med den dumheten. Med den dåliga luften som är ombord på ett flygplan borde det vara lag på tilgång till vatten.

Korvstopparn i Kivik
2010-07-10 00:34

Har sparprogramen börjat visa resultat! Snart får vi ett vinstdrivande skandinaviskt flygbolag igen. Och Kjos kan bara drömma om att få bli nått sånt.
Här är det Scandinavian som gäller!

Te
2010-07-09 23:48

Hur fan kan man välja flygbolag efter om de serverar gratis kaffe eller ej?

Airways
2010-07-08 19:34

SAS är i samma liga som Olympic och Alitalia, d.v.s. hopplöst olönsamma hur man än gör. Om någon är trött på Norwegian som inte kostar skattebetalarna ett öre så borde man vara betydligt mer trött på något som ständigt belastar våra plånböcker. Vadå boskapstransport? Du får en säker och bra transport. De som säger sig vara missnöjda har nog aldrig åkt Norwegian. Champagne finns på Stureplan utan statsstöd…

Nisse
2010-07-08 11:28

Japp, håller med. De borde jobba mer med “premium”-service som inte kostar dem någonting. Till exempel en kopp kaffe. Jag hade för övrigt inte märkt något om de höjt priset från 2047 till 2051 och “bjudit” på kaffet..

Tralala
2010-07-08 10:02

Kul för SAS med fler resenärer, men…

Hur f kan ett skandinaviskt bolag som vill ha stil som har de mest kaffedrickande resenärerna i världen ta bort gratis kaffe? För att sänka priset från 2047 till 2043SEk per resa?

Återinför gratis kaffe och jag åker gärna med!! Fler med mig?

Stina Andersson
2010-07-08 09:09

Folk börjar väl liksom jag att tröttna på norwegian och vill ha lite “air av glam” när man flyger igen. Inte bara vara del av en boskapstransport. Lycka till SAS! ( en som hellre sitter på ett SAS flyg för samma pris som NAS)

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten