Veteran om Goodjet

Publicerad den 10 januari 2003
Kommentarer
Hej redaktören, kanske minns Du mig. Anders Rogberg. Jag är gammal pilot och fyller snart 75 år. Jag brukar referera till mig själv som en av de få här i landet som drivit flygbolag utan att det resulterat i konkurs.Men jag har även skrivit ett antal böcker som kanske borde läsas av dagens ivrare för lågprisflyget. (Bilden från Anders Rogberg: "En TORAIR-kärra från 1963. Torair dog konkursdöden men mest p.g.a. att SAS/LIN inte tolererade någon uppstickare och en dåligt finansierad expansion.")

På TUR-mässan i mars 2002 träffade jag Svedahl som gick och gnuggade händerna och yvdes över hur han sålde biljetter till resor till sitt “flygbolag” som inte existerade. Jag sa vad jag tyckte till honom och påpekade att vad han höll på med kunde närmast kategoriseras som bedrägeri. Men det förstod jag naturligtvis inte !!!
MEN HUT GÅR HEM OCH RESULTATET SER VI IDAG.
Vad jag för mitt liv inte fattar är hur myndigheter och finansiärer aldrig lär av historien. Hur många flygbolag med bättre förutsättningar har inte visat vägen. Flygverksamhet måste generera pengar. Det kvittar hur mycket som satsas i initialskedet. Själv har jag upplevt ett antal konkurser när man stått utan både sista månadslönen och de utlägg man som ansvarig flygkapten fått lägga ut för att komma hem.
Att bolag som Ryanair klarar sig beror på en stenhård styrning och att de kan erbjuda varierande destinationer via en hub.
Man landar på närliggande flygplatser som vill generera traffik och kan därmed få fram billiga markkostnader. Man har ingen stor försäljningsorganisation nästan allt går via internet. Goodjet var dödsdömt från början och svärmare som Svedahl borde ges en kurs i enkel grundskolematematik
Vänliga hälsningar

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten