Skriv ut  

Flyg- och resor växer starkt i Turkiet

Flygnyheter, Harald Rosén, den 27 februari 2005
Turkiska MNG Airlines, som ingår i MNG-koncernen, fokuserar på flygfrakt, charter, underhåll och flygplatsservice. Boeing 737-400 för 168 passagerare är den flygplanstyp som man avser att växa med som charteroperatör. Idag har bolaget fem B737-400 och man planerar att ta in ytterligare fem. Charterbolaget har även tre Airbus A300 för 309 passagerare och fyra MD82 med 155 stolar. Under 2004 flög man nära 600 000 turister till Turkiet, bland annat för researrangörerna Thomas Cook och TUI. Turkiet toppar alla listor som populärt turistmål numera och under 2005 räknar man med över 20 miljoner (!)besökare, 3 miljoner fler än i fjol. - Vi har 15- 20% lägre kostnader än västeuropeiska charterbolag, främst beroende på lägre personalkostnader överallt men även för att vi kan vara lite smartare , säger bolagets VD till Flygtorget -Ändå följer vi EUs  bestämmelser enligt JAR och EASA och vårt egna  verkstadsbolag är certifierat enligt JAR145 skyndar han sig att tillägga.
Bilden:MNG Pax besättning på premiärflygningen till Arlanda i veckan. Kaptenen Önder Azay (t v)har jobbat i turkiska flygvapnet och Turkish Airlines och har c.a 20 000 flygtimmar. Nu skall även svensk kabinpersonal utbildas och Kabinchefen Zeliha Soku (nr 4 fr v) kom till Stockholm för intervjuer.

MNG VDJag träffar MNG Airlines VD Yavuz Cizmeci (bilden t h) i receptionen på det femstjärniga Topkapi hotell i Antalya. Ansiktet och namnet verkar avlägset bekant. Vi går genom parken till ett VIP-rum där vi slår oss ner i varsin soffa och byter visitkort. En uppassare serverar vin, ost och frukt. Mitt framför sofforna står en 42-tums widescreen med den turkiska TV8-kanalen live. TV8 är MNGs egen kanal som varvas med reklam för gruppens flygbolag, paketservice och bygg-verksamhet.
MNG Airlines, vars charterdel kallas MNG Pax, är aktuellt för Sverige genom researrangören Bentour som från april skall flyga skandinaver till flera destinationer i södra Turkiet. I dagens läge flyger bolaget charter med 12 flygplan och omsätter över en miljard SEK i den verksamheten.

Hur är Ert förhållande med flaggbolaget Turkish Airlines?

- Det är gott, vi bygger upp vår egen verksamhet och undviker reguljära linjer i konkurrens med TA. Förresten är det inga som tjänat pengar på reguljärflyg till Turkiet trots att många försökt, till exempel Germanwings och Snowflake. Och vem vid sidan av Southwest, Ryanair och någon till tjänar pengar på reguljärflyg?

MNG CargoNi firar 8 år i år, hur började det hela?

-Vi startade 1997 med reguljär fraktflyg med Airbus A300. Trafiken gick från Istanbul till London/Stansted, Frankfurt/Hahn, Luton. Efter en tid efterfrågades med ad hoc-flygningar och vi flög bland annat på uppdrag av Lufthansa Cargo, Luxair, UPS, Air France och DHL. När vi blivit etablerade fick vi även uppdrag i Fjärran Östern, Hongkong och Singapore.

Ni startade bland annat upp med ryskbyggda fraktflygplan.

Ja för kortdistans inom Turkiet var Antonov AN26 perfekt. Den typen lastar 6 ton och var ekonomisk då. Men nu byter vi ut dessa mot tio Fokker F27. Vår inrikesfrakt med navet i Ankara är för övrigt det som växer snabbast i koncernen.  +100% per år. I koncernen ingår även logistiska centra och 1000 bilar. Vi levererar allt inom Turkiet från dörr till dörr på 24 timmar.

Vad säger de stora kurirdrakarna om denna expansion?

-Alla de stora, DHL, UPS, FEDEX tittar noggrant på vad vi gör. Turkiets valuta är numera  stark och vi har inte längre någon inflation, Vår position med en växande marknad nära Europa är intressant. När Irak, Iran och Libanon stabiliseras blir vi än mer intressant, men vår nationella ställning är stark här mellan EU och Östern, säger Yavuz Cizmeci.

MNG BoardingHur kom MNG in på  passagerarcharter?

-Det var 2001 då vi fick uppdrag av TUI att flyga från Belgien till Turkiet med en Airbus A300. Vi placerade ett flygplan där med lokalt anställd kabinbesättning. Det gav oss flexibilitet. Året efter fick vi förfrågan från Thomas Cook om liknande upplägg från Bryssel. Sen har vi gjort motsvarande i Schweiz, Österrike och på senare tid även Polen. Från Belgien utför vi nu nära 70% av all chartertrafik till Turkiet.

Hur är det med tillgången på piloter och tekniker?

Med den expansion som sker här börjar det bli ont om kaptener. På tre år har antalet trafikflygplan ökar från 100 till 200 och vi räknar med  400 om tre år. Vi tar de flesta piloter från flygvapnet eller andra flygbolag och helst skall de kunna turkiska. I år har vi, på grund av tillgång och efterfrågan, tvingats höja lönerna för kaptener från 5000 till 7000 USD per månad.

MNG TechnicalVar utbildar ni folk?

-Det sker på olika platser i Europa, numera finns ett motstånd att skicka folk till USA.Vi gör det mesta själva och planerar nu att starta en egen flygakademi här för utbildning till typcertifikat. Vi tror att detta är lönsamt. Vi har ju dessutom en EASA-godkänd verkstad som ett eget bolag i MNG-koncernen med kompetens på Boeing 737-classic och 737NG, Boeing757, Airbus A300/320 samt MD80.
Just nu rekryterar vi kabinpersonal i Sverige för vår uppstart i Norden. Vi behöver cirka 10 och de utbildar vi själva. Det var 100 som sökte så vi kan få de allra bästa.

Fackföreningar?

-MNG och de andra bolagen i Turkiet vid sidan av Turkish Airlines är inte "unionized". Vi följer däremot EASAs flygarbetstider och betalar marknadsmässiga löner. Det finns en del "association" bland de anställda som vi lyssnar på, men inga kollektivavtal.

Vilka är flygbolagen som har de 200 flygplanen?

-Det är i nämnd ordning Turkish Airlines och sedan är vi nummer 2. Sen är det OZUR och Pegasus samt SunExpress, det senare ägs av Lufthansa och Turkish Airlines. Alla växer men vi ökar mest.

Turkiet KartaLönsamheten?

-Alla våra verksamheter i MNG Airlines är lönsamma och vi har som sagt en stark tillväxt, avslutar MNG Airlines VD Yavuz Cizmeci samtidigt som turkiska TV8 visar en ständigt återkommande reklamfilm om MNG-koncernens alla verksamheter och dess förträfflighet. De är onekligen en maktfaktor i turkisk luftfart.

MNG-Holding, som äger MNG Airlines, består av cirka 40 bolag med verksamhet inom bygg, infrastruktur, media, turism och transporter i stora delar av Turkiet. Omsättningen 2003 var cirka 20 miljarder SEK.

Det visar sig nu att Yavuz Cizmeci, som jobbat 30 år i flyg och reseindustrin, redan för 15 år sedan hade kontakt med den Nordiska chartermarknaden. 1989 hade han kontakter med Fritidsresor som tidigt intresserade sig för Turkiet. Då flögs endast 2 miljoner turister in till landet,(mot 20 miljoner 2005). Yavoz var en av delägarna i det Sultan Air som, med två Caraveller och en Boeing 737-200 startades av Thomas Johansson som då var VD på Transwede. Sultan Air gick i konkurs efter två år efter effekterna av det första Gulfkriget men också beroende på osäker finansiering och starkt motstånd från etablissemanget. Vid den tiden träffade jag själv Yavuz då jag som chefspilot på Transwede under en tid försåg Sultan Air med svenska piloter.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev