Det är gammal frityrolja från snabbmatsrestauranger i USA som omvandlats till bioflygbränsle och som nu levererats till Swedavia i Sverige. Inköpet är gjort via Fly Green Fund och bränslet i sig är producerat av World Energy. Det är tredje året i rad som den statliga flygplansägaren köper in biobränsle motsvarande de egna tjänsteflygresorna under ett år, sammantaget cirka 450 ton. Bränslet ska nu distribueras ut till fem flygplatser runt om i landet, Arlanda, Landvetter, Bromma, Visby och Luleå där de tankas som en del av det reguljära bränslet. Där kommer det att räcka i cirka två veckor. Biobränsle reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent, jämfört med konventionellt flygbränsle.
- På kort sikt är biobränsle den lösning som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar på det helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom goda möjligheter till en storskalig, inhemsk produktion av biobränsle. Här finns potential till en ny svensk, industriell paradgren, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.
BRA är ett av de flygbolag som har möjlighet att tanka biobränslet på tre av de flygplatser där det nu blir tillgängligt. Det utökar de möjligheter som sedan tidigare i år finns på Halmstads flygplats, som blivit den egna hubben för biobränsle i landet. Där har under året 46 ton bioflygbränsle portionerats ut till alla de BRA-maskiner som gör en turnaround i Halmstad. I och med att den aktuella ATR-maskinen efter flygningen upp till Bromma sedan fortsätter vidare ut på linjenätet blir även nästa sträcka till del en bioflygning. Sedan tankar varje maskin som vänder i Halmstad biobränsle där BRA och Air BP garanterar 5 procents inblandning i varje tankning på årsbasis. Att nu också kunna tanka biobränsle
på fler flygplatser välkomnas av flygbolaget.
- Vi ser positivt på att kunna tanka våra flygplan med en inblandning av biobränsle här på Bromma säger Christan Clemens, VD på BRA. Att få tillgång till biobränsle är en viktig del vägen framåt för att minska vår klimatpåverkan och bli fossilfria till 2030. Vi jobbar fokuserat på flera fronter för att skapa ett allt mer hållbart flygresande, och biobränsle är en viktig del av den ekvationen.
Swedavia har som mål att 2020 ska hela bolagets verksamhet på Swedavias tio flygplatser vara fossilfri, vilket framförallt nås genom storskaliga satsningar på biobränslen till och elektrifiering av alla markfordon. Bolaget har också som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025 – ett mål som ligger i linje med flygbranschens arbete för ett fossilfritt flyg. Branschens mål är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och allt svenskt flyg ska vara det 2045.