Till sommaren 2025 räknar Icelandair med att ha två av sina nya Airbus A321neo i trafik. De är första steget i en så kallad tillfällig lösning med fem A321LRneo från leasingbolaget SMBC och två från CDB Aviation Leasing, alltså sammantaget sju. Det innebär att Icelandair kan minska ned antalet ikoniska Boeing 757–200, som idag är 12 i trafik och två i reserv.
Dessa 757:or har en snittålder 25,5 år och de två äldsta har passerat 30. Icelandairs två 757–300 med plats för 22/203, har gjort sitt och flyger sina sista pass 29 oktober; den ena av dessa har haft hela sitt flygande liv i Icelandair. Sista tur blir Keflavik-London. De har även setts en hel del i Skandinavien, men oftare på New York. Därtill finns fem Boeing 767–300, varav två i fraktversion.
Men Icelandair har även 17 Boeing 737MAX 8 och fyra Boeing 737MAX 9 i flitig trafik på Skandinavien. Många har ifrågasatt valet av MAX och nog är det dyrare än att ha haft A320neo ihop med 321LR. Man ska också komma ihåg att Icelandair även hann beställa Boeing 787–8 Dreamliner innan man ångrade sig och fick Norwegian att ta över ordern.
Icelandair har en fast order direkt hos Airbus på den 321-version man verkligen vill ha; Airbus A321neoXLR, alltså med extra lång räckvidd, men den första av dessa kommer inte förrän 2029 och det är först då de sista 757:orna kommer att kunna lämna. Ordern omfattar tretton A321neoXLR, så först kring 2030 kommer vi se de sista 757/767 lämna flottan till förmån för en mix av MAX och 20 Airbus.
För främst inrikes samt trafik på Grönland och Färöarna, finns idag tre Bombardier Q-400 och tre Q-200. Det är dock inte osannolikt att vi i denna trafik snart även får se MAX, som komplement, till exempel mot Grönland. Icelandair är ännu ett av ytterst få nätverksbolag i Europa, som inte knutit sig till någon allians.