Internrykte: (ytterligare ett) Nytt helägt “SAS”..
Nya interna rykten viskar att ett nytt helägt dotterbolag inom SAS kan vara på gång (i sann SAIL-anda). Troligen kopplat till det nyligen annonserade behovet av ett 150-seat flygplan för kort- och medeldistans som ersättning till nuvarande B737-600/700. Denna gång är det inte Irland utan Baltikum som ska utgöra administrativ bas.
Om valet av nytt SAS flygplan faller på A220 (vilket är mycket troligt) kan man möjligen dra paralleller med expansiva planer med en nära grönfärgad släkting som nyligen återknutit sina kontakter med sitt ursprung. Där pratas det redan internt om framtida expansion i Skandinavien i stroleksordningen 30 flygplan. Om det är så vet jag inte med säkerhet men man börjar skönja ett mönster i allt som skett sista året.
svar
Det enda man kavara säker påmht SAS pågående rekonstruktion, är att gamla konsortiet SAS d-n-s kommer att gå i graven.
Stora frågan är om man överhuvud taget kommer att hitta nya investerare som är beredda att acceptera danska statens ganska bastanta krav för att investera.
Det verkar gå sådär, just nu med det..
SAS skulle klara sig bättre utan statligt inblandning, från något land.
Kommer SAS ha några externa finansiärer över huvudtaget nu snart efter deadline chapter 11? Tror inte det blir kk. Blir en bauta konkurs med en 50 miljarder I skulder, vem skulle gå in i detta och av vilken anledning? dessutom allt av värde är redan intecknat, och en kommande helårsförlust på en 5-10 miljarder.
Begärde längre tid för vad då?
Det blir bara Danska staten kvar frågan hur långt de är beredda att gå?Det är uppenbart att SAS förberett alternativ.
Tänk vilket liv det hade blivit om BRA tagit in flygplan som var ca 30 år istället för sina ATR.Ojoj.
Med tanke på det omstrukturerings/besparingsprogram som kommer lanseras, så kan vi vara säkra på att det fasas över till fler dotterbolag och kontraktsarbetande personal.
Kommer troligen begäras enormt tillskott av kapital imorgon.
Strejk på kastrup för femtioelfte gången och i ett sånt här läge.
Kapa av Danmark SAS
Låta danskarna finansiera mega underskott SAS, nog nu.
Kan SAS överväga detta då CityJet kontraktet går ut snart?
1) Smaller airplanes.
2) Lower pay and benefits
3) Higher labor productivity
Men DITT svar var fel!
Kan vi ta den här diskussionen i en redan befintlig tråde:
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=255238
Tror det är mer troligt att det blir CityJet eller Nordica än Air Baltic…SAS har redan ett samarbete med dessa bolag…Air Baltic satsar mer på egen trafik.
Är inte moderator, men personen i fråga, frågade MIG om denne trampat fel. Jag svarade då Ja i och med att frågan var riktad till mig.
@ bs DC-10 När blev du moderator?
Allt som diskuteras i denna tråd gör redan det i tråden:
SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo/a220
Blir mycket enklare om allt hamnar i samma tråd
/moder
Det är på tiden att den sk regeringen vi har ! säljer ut SAS ,Vad som är kvar ! Innan det går utför igen ! Pengarna kan gå till migrationen i vanlig ordning.
@MD11
Ja, du har trampat fel. Använd befintligt tråd så kommer du får betydligt bättre svar.
Kan vi ta allt det här snacket i tråden:
SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo/a220?
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=254498
Skulle bli mycket enklare att läsa allt
Mvh/leffe leif
Menade såklart förlåt för att jag var en polis…..
Men det blir mycket enklare om allt skrivs i samma tråd
Du skriver plis, men jag tror att du menar plit……….
Tänk att man kan hänga upp sig på stort sett allt. Jag håller med MD11!