Statliga utbildningar
I Sverige kommer 40/år att utbildas., och i Norge 24/år (12/termin). Det = 64 gratisutbildade piloter per år i Skandinavien! To much aint it?
Finns det någon ide ens att betala numera..? Kommer det att finnas arbeten ens om ett par år?
FK
svar
Jag talar om utbildningar som leder en till ALLA certifikat. Inte bara halva. De flesta flyggymnasieeleverna går gick INTE vidare med alla certifikat. Då fans enbart 30 påbyggutbildningar och 12 tfhs platser.
Verkar som många i tråden glömt hur de statliga utbildningarna såg ut för bara ett år sedan. Antalet statliga platser har snarare drastiskt minskat idag. Oavsett hur man räknar (gymnasie, påbyggnads tfhs etc.) så är det faktiskt så i slutändan. Så jag tycker inte nån behöver ligga sömnlös över att marknaden helt plötsligt förändrats och numera skulle vara mättad.
Det har aldrig varit så många statligt finansierade flygutbildningar i Skandinavien som nu. Det beror på att branschen kommer ha behov av ett stort antal kompetenta piloter.
Om du ska betala utbildningen? Ser ingen nytta med det.. lyckas du inte ta dig in tillslut på en gratisutbildning kommer du troligen inte klara dig i branschen heller. Nu har så många platser dykt upp så om man har motivationen inne och något i pannbenet ska man nog kunna få sig en gratisutbildning…
Lycka till, chansen att bli utbildad pilot, gratis, har aldrig varit så stor!
/G
Jo i ryans fall ska flottan dubblas, och i NAS fall 3 dubblas. lite ska bytas ut också, men fortf stor expansion.
Du verkar inte förstå ordern, det är inte för att öka bolagets flotta med 200 flyg utan de flesta är för att byta ut gamla och då blir det ingen expansion och därmed inga nya jobb.
Kort svar på frågan; Nej, det är inte värt att betala för en privat utbildning när det finns så många statligt finansierade alternativ.
ryan har också order på 200 nya plan f.r.o.m 2014
Nu är väl marknaden bättre än på mkt länge?
SAS, Norwegian, Tui anställer. Har vänner som börjat på Bratheens och Nextjet nyligen. Har vännder som varje vecka verkar byta jobb eller få sitt första.
Som svar på TS fråga skulle jag betala om jag hade kontakter inom branschen.
Definitivt vara redo att betala för rating själv ifall möjligheten till jobb skulle dyka upp. Men ekonomiskt är nog smartare att satsa på något universitet faktiskt.
64 piloter per år för att mätta hela Skandinavien? Det räcker inte på långa vägar. Inte på lång sikt. Sen kan jag hålla med om att suget just nu inte är direkt enormt. Men branschen i Skandinavien består trots allt av ett par tusen flygande och då är 64 per år inte mycket…
Norwegian och SAS har ordrar som kommer från och med 2015. Norwegian kommer ha behov på +500 styrare innan 2022. Så det går nog bra att betala också, då statliga inte kommer fylla ut allt. Men fundera en extra gång då det handlar om MYCKET pengar på en utbildning!
Har aldrig varit lönt att betala synd att folk inte fattar det!