noll erfarenhet för att söka till SAS som pilot.
Flight time requirements
No specific flight time requirements exist.
Svårt att hitta kompetenta piloter med så låg lön.
svar
Yrket behöver fortfarande kompetent personal i cockpit oavsett status.
Att jobbet till största delen består utav att sitta och rulla tummarna gör det inte mindre okvalificerat den dagen något sker. Tekniska defekter som avvärjs dagligen är inget man hör talas om även om det tillhör vardagen i yrket. Turkish Airlines 1951 och Air France 447 är bara några exempel på hur illa det kan gå med fel personer vid spakarna då detta sker.
Nja jag håller inte riktigt med. Yrket har, tyvärr, inte samma status idag som för säg tjugo år sedan. Då var ett jobb som pilot på SAS något av det finaste man kunde uppnå. Den stora majoriteten piloter (inte bara på SAS) kom från vapnet och var hårt utsållade. Idag är läget lite annorlunda. Ingen som för närvarande är anställd som flygförare i FV skulle väl lämna detta för ett jobb som civilpilot.
Törs påstå att de som idag är i branschen bestämt avråder sina barn från att utbilda sig till pilot. Jag har blivit det och jag vet flera andra som blivit. Många satsar på något annat istället.
Men hör nu här pojkar; ni måste tänka på att det faktiskt är nya generationer som ploppar ut i yrkeslivet konstant! Ingen av dessa har ju faktiskt ett hum om vad löneläget/löneutsikterna är i denna bransch… Dessa unga (kanske curlade till deras egen förbannelse) pojkar ser ju sig bara om i världen och frågar sig; Vad vill jag bli när jag blir stor? Inte frågar de sig vad för yrke/vilken bransch är mest lönsam/efterfrågad/bäst betald i dagsläget. Tänk nu tillbaka lite; hur mycket tänkte du själv sådant i 18-årsåldern…? Nä – Tänkte väl det!
Nya unga förmågor, som fått höra hela livet att du kan bli precis vad du vill (curlade), vill bli pilot precis lika mycket så som du kanske ville när du var ung/yngre…
Flygeriet har precis samma dragningskraft, nu som då!
Dessa ungdomar är de som accepterar dagens pilot-löner; de får ju göra något de vill göra, ha jobbet de brinner för!
Min poäng var att det är mer till yrket än att bara knappa dator och se snygg ut där fram.
Tycker att simcheckarna är ganska avslappnade. Hinner oftast med att busflyga sista halvtimmen.
Föreslår att du sitter med vid en 4h simulatorsession som varje pilot gör var 6:e månad så får du se värdet i piloters kompetens.
De ska tjäna mindre än en butiksanställd just för att de är beredda att jobba för den lönen.
E, Men då får du gärna komma med några argument till dessa “öppna dörrar” du talar om. Än så länge har du bara kommit med dåligt insatta kommentarer “kort utbildning” och “okvalificerat yrke”.
Det krävs inte några högskolepoäng för att förstå att yrket är kvalificerat, om det är krav på två piloter för att framföra ett kommersiellt flygplan.
Skall vi behöva sänka nivån ytterligare på diskussionen för att du skall förstå detta?
Du håller med om att en högre lön behövs för att motivera rätt individer till vissa yrken, och för driva samhället framåt. Så visa nu att du har studerat, och kom med en smart kommentar om varför SAS piloter på Oslo basen skall tjäna mindre än vad tex en butiksanställd gör.
Tycker att du är oförskämd mot TS och andra. Sverige borde sponsra TS och unga som vill framåt i livet. 200 poäng i en svensk kommunistutbildningsvärlrd ger jag inget för. MD AE i Palo Alto CA där jag själv studerade resulterade i ett pilotjobbet till slut. Asd du drar förhastade slutsatser.
Sponsra dom rätta yngre i stället som skall försörja dej när du blir folkpensionär och fortfarande suger ut svenska befolkningen på gamla CSN lån och bidrag. Tyck i stället att alla unga killar och tjejer som satsar på jobbet skall ha det bra. Du tjatar om monopol och en omvänd spiral som ingen förstår.
Re:TRI/TRE
Nu när vederbörande gjort sitt enda undantag att sänka till att skriva ett inlägg på detta forum undrar man stillsamt vad vederbörande egentligen ville säga? Förutom då att upplysa oss om sin egen påstådda flygbakgrund, samt hur bra han/hon uppfattar att sas flygoperationer är. Men det var väl det som avsågs från början 😉
“Intresseklubben noterar” 😉
Eller så är du way behind.
E, då borde du vara smartare än att hacka på pilot löner.
Glöm utbildning, tillgång och efterfrågan. Det handlar några gånger om under
sin pilotkarriär om att inte slå ihjäl andra eller sig själv…..
Kan inte värderas i pengar.
Dessutom är det inte många flygplan som flyger utan piloter och börjar världen
om från noll med noll piloter så tar det flera år innan första kommersiella flygplanet
flyger igen. Jordens ekonomi pajar med dom argument du har om lönesättningar.
Med 200 högskolepoäng får du inte ens i gång batterierna i ett flygplan.
Syftet, främst för att det är så skoj att slå in de öppna dörrarna och ifrågasätta de orimliga vilkoren som varit innom flyget.
Jag inser ju att nästan alla här på forumet arbetar innom flyget och, därför har skygglappar stora som Lappland men, det är nog ganska nyttigt för dem att höra en röst utanför “fan klubben”.
Den stora allmänheten har knappast sympati för vilkoren, det antar jag att Ni märkt?
Vad jag arbetar med, något som kräver åtminstonne 200 högskolepoäng…..
Nu är det nog inte timmarna som sätter stopp utan behovet!
Re. E Du är rätt patetisk. Kan du inte tjafsa om pilotlöner
nån annanstans. Du är förmodligen rätt avundsjuk.
Wazzup I dag flyger piloter ca dubbelt mot tidigare, så så du kan halvera de där 10 åren.
E
Vad är ditt syfte med att debattera för lägre pilotlöner?
Vad jobbar du själv med?
E, eller så finns det för många piloter, samtidigt som man matar ut lögnen om kommande pilotbrist för att kunna pressa lönerna ytterligare.
Jag tror dy to sas syftar på att DY har nekat så många FO en uppgradering till kapten även om behovet finns.
När man anställer en styrman så skall bolaget se potential i en framtida kapten.
Nedan konstateras alltså att instruktören är djupt imponerad av de nya piloterna.
Det måste dock i en marknadsekonomi innebära att lönen INTE är för låg!
Hade man INTE fått goda kandidater, då skulle man behövt höja lönen, har man goda kandidater så ligger man rätt eller, kanske tom för högt.
Svar DY to SAS. Vad menar du egentligen?
Kan ju nämna att min far flyger för SAS sedan drygt 26 år tillbaka. Tog 10 år för honom innan han fick bli kapten och i sammanhanget är det inte så lång tid. Finns flera piloter på SAS som fått vänta längre tid än så.