Alaska Airlines köper riktiga flygplan!
http://www.di.se/artiklar/2014/10/7/boeing-far-miljardorder/
svar
Gillar jämförelsen med Posche 911… Paralellen med Boeing måste vara att på 70-talet var en flygresa i en 737 som att sitta i Porschens framsäte men idag är det som att sitta i Porschens baksäte! B737 har en för smal kropp, det är grundproblemet.
Så du åker Q-400?! ;=D
Oftast så är det “2+2”-konfiguration när jag åker 😉
Porsche 911 är en liknande succé som B737. Den som inte fattar funktionerna i processen är ju lite trög!
@Reaktionär prinskorv
Idén till A320 såg dagens ljus på 1970-talet och den första leveransen till kund var 1988, så så modern är den inte. FBW-tekniken testades första gången på 1940-talet. Som sagt – produktutveckling.
@sv DC-10 Det är fortfarande respektive bolag som ansvarar för komforten ombord.
Självklart är vikterna höjda, planen är ju större än de från sextiotalet.
En förklaring till att man sitter trångt i dagens B737 kan vara att Boeing uppdaterat totalvikten och därmed gjort det möjligt att packa fler passagerare.
Om du sitter trångt i ett flygplan så beror det på att flygbolaget valt att utforma sin LOPA på det sättet.
Det har alltså ingenting att göra med vilken modell, Boeing, Airbus eller något annat fabrikat av plan du sitter i.
Vad gäller 737 så har ordet “uppgraderingar” enbart lätt till försämringar. På 70-talet flög de flesta 737 med fem stolar i bredd och ett helt OK benutrymme. Idag är det sardinlådor som närmast kan liknas vid tortyr vare sig det står Ryanair, Norwegian, SAS eller TUi på utsidan. Ett av mina obekvämaste flygminnen någonsin var i KLM:s 737-800 där man klämt ihop sätena i den bakre sektion något extremt. Att Alaska Airlines köper Boeing är knappast en överraskning, bolaget har trots sitt namn både sin största bas och huvudkontoret i Seatle.
@Reaktionär prinskorv Du kanske aldrig har hört talas om uppgraderingar/produktutveckling. Boeing har uppgraderat sin 737’or i omgångar. Airbus har precis börjat med samma trix.
A-320 Neo, A-330EH samt A-330 Neo. Man tittar även på en A-380Neo.
Alltså inget konstigt. Fast det är kanske för komplicerat för en novis att förstå.
Boeing ökar produktionen av 737 och kommer från och med Februari 2015 att producera 52 plan I MÅNADEN!!!!!
Uppenbart att flygbolagen gillar typen, även om rötterna går tillbaks till Dash-80 från början av 60-talet.
Vem vet. Hade inte BOAC och BEA förstört så mycket, så kanske vi hade haft en världsledande tillverkare från Storbritannien. . . . .
Kan någon förklara för mig hur ett flygplan som i grunden är framtaget på 60- talet fortfarande går att sälja? B737 ett flygplan jag helst vill slippa för det är bullrigt och känns instängt. Här är Airbus A320 helt klart att föredra enligt mig