Varför ser SAS servicekoncept ut som det gör
På den gamla goda tiden, inte längre än 8 år sedan minns jag väl att man även i ekonomiklass mellan Arlanda och London fick en ordentlig måltid ombord. Sedan begränsades det till att frukost ingick på nordens avgångar fram till 9.00. Idag ingår bara frukost på inrikeslinjer fram till 9.00. Varför då? Jag förstår att man infört Economy extra där måltiden fortfarande ingår. Men jag har svårt att tro att folk väljer economy extra för den enkla anledningen att måltiden ingår. Vem som helst kan gå in på SAS.se och gämföra prisskillnad på economy och economy extra.
Vad säger argumenten att man inte kan bjuda på samma service som t ex. Lufthansa och BA gör? De är inte dyrare än vad SAS är..möjligtvis BA som har sina lägsta priser ifrån 800(??) kronor. Sas ligger på 490 kronor som lägst till London.
På BA och Swiss t ex. kan du välja att uppgradera din flygbiljett till Business för en lägre summa. Du får då ta del utav alla fördelar på flygplats, t ex. lounge, fast-track, måltid ombord. Men flexibiliteten på biljetten stannar på ekonomiklass. Kan inte SAS införa något motsvarande? Jag tror säkert att många kan kännas sig lockande att vilja uppgradera sin biljett för kanske 1 000 kronor om de får resa i Business Class- lyxa till resan lite utan att det kostar en förmögenhet.
Jag ser många fördelar när jag reser med SAS..många bra incheckningsmetoder, inga förseningar, lätt att boka biljett. Euro bonus poäng jag även kan använda hos partners. Därför reser jag med SAS, men jag skulle naturligtvis bli glad om de började erbjuda samma service som är självklarhet hos andra bolag.
//Mattias
svar
Ja, det är bra gjort av SAS. Vet faktiskt inte om några andra flygbolag gör det, däremot researrangörer. SAS och Ving har bussar från Barcelona, Athén och Istanbul där resenärerna har flugits från olika öar och Egypten.
Om jag inte har fel för mig så kör även SAS sina resenärer i bussar nu när vulkanaskan ligger över nord Europa! Läste på deras hemsida också att det går bussar från Frankrike har jag för mig som ska ta hem Svenska resenärer osv.
Hur många andra bolag bidrar med denna service?
Tänk att svenskar alltid känner sig lurade när dom måste öppna plånboken, ett snålare folkslag får man ju leta efter. Alla vill dom flyga billigt men helst gratis. Men när bananbolagen dom anlitar går i konken och dom sitter fast på destinationer runt om i världen, då vill man att staten ska komma och hämta hem dom och naturligtvis även SAS ( som man inte tyckte sig ha råd att flyga med för mackan kostade nämligen 35 kr!!) Jag pratar som ni säkert minns, bla Sunways, Fly me, Sterling etc.
Riktigt patetiskt!
Bolag som BA, Lufthansa och andra stora bolag har många destinationer som drar in mycket pengar och kan därför kosta på sig att ha avgångar som in inte går med vinst på grund av detta, och kan därför också kosta på sig att behålla en service även på dom billiga biljetterna. SAS är däremot så mycket känsligare på grund av att dom inte har så mycket marginal att spela med. Om man vill behålla dom destinationer och avgångar man har med tre klasser som SAS vill erbjuda sina passagerare så måste man dra in på servicen ombord för att kunna vara med och existera som reguljärbolag. Om SAS däremot dumpade försäkringen för passagerare som flyger på billigare biljetter dvs, om man gör som kokurenter, Ryan air tex, och inte erbjuder nya biljetter till resenärer om olyckan varit framme, utan kräver kunden på pengar för ny biljett och inte erbjuder hotell vid teknik och inställda flygningar, så kunde man naturligtvis erbjuda en måltid till passagerare som flyger på dom billigaste biljetterna. Detta vill man naturligtvis inte på SAS där man hellre ser till att kunna erbjuda en seriös och trygg men även prisvärd produkt till kunder under alla tänkbara situationer.
“Golfbilen” har varit ett ständigt dilemma, förr i tiden var det bara slumpmässig kontroll på inrikes, då var man ej kontrollerad per automatik. Sen kom kontrollen, men rena inrikesterminaler hade ej krav på att uppvisa boardingkort eller dylikt, vilket utrikesresande har. (T.ex. Landvetter-inrikes). Smidigt för t.ex. respektive som vill vinka av sina nära och kära i gaten. Så även där är det ett problem med transfer inrikes/utrikes.
Dock ska man tillägga att förr var det mycket enklare att på stora flygplatser få igenom undantag, och det gällde även tullen. T.ex. kunde man be om undantag för passagerare med cnx som var tighta, detta har blivit mkt hårdare på t.ex. ARN är min personliga erfarenhet. OSL vet jag var lite lättare, iaf för några år sen.
Jo, Eu Foto, du har upprepat det där med minibussen på tre ställen nu. Jag nämnde bara att jag aldrig varit med om det. Kan bero på att jag bor i Stockholm och åker ANTINGEN inrikes ELLER utrikes, byter aldrig från det ena till det andra på Arlanda.
Det där med Schengen och passkontroll känner vi också till- frågan gällde säkerhetskontrollen. Du redogjorde för det också. Men den tvärtomvarianten du nämner som hastigast i senaste inlägget kan knappast existera (från utrikes till inrikes) eftesom du ändå måste passera tullen på Arlanda innan du får fortsätta inrikes. Konstigt nog fungerar det dock i andra Schengenländer, t ex Spanien. Hur man hanterar tullkontroller tycks till åtminstone till en del, vara upp till varje land att besuta om. Inte helt EU-styrt tydligen.
På det stora hela, visst finns det exempel på att SAS service har blivit sämre. Eurobonus är numera ett skämt.
Men jag tycker inte man ska berömma SAS för att det samarbetar med American Express och andra partners. Alla andra fullprisbolag gör mer eller mindre samma sak. SAS/American Express är bara för skandinaver. Men om man är spanjor så finns exakt samma sak med Iberia. Med BA har man samma sammarbete för engelsmän osv. Gemensamt för alla flygbolag (och oavsett klubbmedlemmarnas nationalitet) är att de har exakt samma hyrbilsbolag och ungefär samma hotellkedjor.
Vill också berätta att på Iberia Plus-klubben försvinner aldrig några poäng efter en viss tid, samma sak med Malmö Aviation.
Hej,
Precis.
Jag har rest i jobbet sedan slutet av 90-talet. Affärsresenär, även om jag oftast reser i ekonomiklass. Då, i slutet på 90-talet kändes det fortfarande aningens fint på SAS, services var helt OK eller t o m bra. Nu, sedan 6-8 år, usel service. Sämre än på andra bolag. SAS verkar tro att i ekonomiklass är det bara turister. De flesta som reser reser med biljett som ngn annan betalt. Vad spelar då 200:- el 500:- extra för en biljett för roll? Priset är viktigt, men servicen är då också viktig – även i ekonomiklass. Läget idag, säg medel- eller kong-haul: sämre flexibilitet/ombokningsvarhet (i ekonomiklass), dyrare, OCH sämre service än andra bolag. Jag har klippt mitt eurobonuskort sedan länge.
Jo,
Att tjäna poäng hos SAS är svårt..eller inte svårt. Men omöjligt att få ihop till en bonusresa. För att åtminstånde få 600 poäng för en enkel resa till London måste man betala desto mer för sin flygbiljett. Ni kan ju tänka er hur snopen jag kände mig när jag flög till New York för några år sedan… trodde väl att jag skulle få 4900 poäng, eller vad man nu får för den sträckan. Icke, 1 125 poäng enkel resa. Kände mig lite snuvad på konfekten.
Men detta med poängintjänande är inte bara unikt för SAS…alla bolag är väldigt restrektiva vad gäller intjäning utav poäng. Idag får man poäng efter vilken bokningsklass man är bokad i. Low economy t ex. “K” ger minsta möjliga poäng. Så man måste flyga många gånger för att tjäna ihop till en bonusresa eller uppgradering.
Dock måste jag säga att SAS är bra på sådant sätt att de har mer partners man kan tjäna poäng hos. T ex. har jag Amex knutet till SAS…handlar jag för 100 kronor får jag 10 EBB poäng. På SAS har du också möjlighet att uppgradera..vilket du har på andra bolag också. Men t ex. 10 000 poäng till Economy extra tycker jag inte är så fel. 10000 poäng att ta up på hotellnatt på t ex. Scandic eller Radisson i hela Europa inte heller dumt.
Men som skrivet, det krävs då att du kanske flyger 100 gånger med ett bolag innan du kan använda poängen…/
Jag kanske var lite oklar i det jag skrev tidigare. Vad som tidigare fanns och som i dag verkar ha avskaffats hos SAS är en funktion som tog hand om sena anslutningar. Och skjutsade med en minibuss från Inrikes till Utrikes (och förmodligen även vidare inrikes – har dock inte själv erfarenhet av just det exemplet)
Kommer du från dom större i alla fall flygplatserna så är du fullt säkerhetskontrollerad och behöver under normala omständigheter inte gå igenom ytterligare en säkerhetskontroll. Däremot måste passkontrollen vid resa utanför Schengenländerna passeras.
Förresten – har ni som läser detta observerat hur Eurobonus försämrats senaste åren?
Vet inte om SAS tillhör högsta klassen med att ge totalpris. Kan berätta att Norwegian är bättre. SAS “glömmer” administrationskostnaden i första steget – att betala för att köpa.
Easyjet ger också totalpriset vid allra först vid kollen. Därefter, längre fram i i processen kommer en massa tillägg att trycka bort.
Ryanair visar hela priset utom kontokortsvagiften från steg 2. När som helst kan man trycka på en länk som i detalj berättar om alla avgifter. Tycker det är tydligt.
Vet förresten inte heller om SAS slogan, det där med “alltid ärliga priser” rimmar så bra med deras “bränsletillägg” för bonusbiljetterna. Dessa är mera beroende av hur populära destinationerna är än själva bränsleåtgången. Men det handlar ju då inte om vanliga biljetter och det hör inte hemma här. Ville ändå nämna det i samband med debatten om service, ärlighet och totalpriser.
Det där med airsidetransferbuss inrikes-utrikes, terminal 4-5 har jag aldrig stött på. Däremot vid en interschengenanslutning på Münchens flygplats med Lufthansa. Måste man inte alltid genomgå en ny säkerhetskontroll vid utrikesresa från Sverige även om de har kollat en i t ex Borlänge?
Jo, det där med ombokningar och ersättningar är SAS bra på men nu var det väl inte Ryanair vi jämförde med, utan andra fullservicebolag som skulle vara så mycket bättre. Fast Air France lära vara värdelösa på detta har jag hört från flera håll. Har aldrig själv åkt med dem.
Och sedan gällde väl spörsmålet om SAS har blivit sämre på service för ekonomiklassresenärna – inte att de är lika bra/dåliga som alltid.
Och det är som Eugen Fotogen säger, man väljer den förbindelse som är billgast och stämmer bäst med ens egna tidplaner.
RA. Transferbuss på airside direkt från plan till plan, utan att passera säkerhetskontrollen. Helt OK eftersom du som inrikespassagerare från så gott som samtliga flygplatser redan är säkerhetskontrollerad. Det var en utmärkt servis som tydligen avskaffats.
SAS är bra på att i ett tidigt stadium under bokningen ge dig totalpriset. Sedan så tar man ansvar och bokar om, ordnar hotell mm när det uppstår störningar.
Där smiter tex. Ryanair på något märkligt sätt för det mesta undan, och lämmnar dej i sticket. Men ombord bakom skynket har man helt tappat stilen, det finns bättre alternativ som ger det SAS erbjuder och mer till en liknande kostnad.
Jag tror nog att han menade att någon ifrån bolaget mötte upp vid ankommande flyget för att ta dem med en “golfbil” mellan T5 och T4..men kanske har fel. Vad gäller securityn så passerade man självklart securitykontrollen och passkontrollen..som det faktisk var då..men självklart gick man före i kön. Många gånger även nu man fått släppa förbi någon som håller på att missa sitt flyg.
Håller också med dig RA att SAS är tydliga att informera vad som ingår och inte ingår. Och det som är bra med SAS är att man får ett totalpris och det tydligt framgår vad som ingår och inte ingår.
Även om jag önskar mig mer service hos SAS då jag flyger på Europa och inrikes är det inte andra flygbolags service koncept som får mig att kanske välja det bolaget. Så länge de erbjuder bästa möjliga pris till bästa möjliga tid…sedan om jag får något att äta ombord- ja det är bara en bonus.
Du har rätt , Eugen Fotogen att inte alla har betalt lägstapriset bakom skynket -långt därifrån.
Och peronalen har ju minskat så det där med längre köer stämmer säkert också.
Men jag ställer mig undrande till det där med transferbussen. På airside? Hur gick security till då?
Jag påstår inte att SAS är fantasitiska på servicen för ekonomiklassresenärer. Men jag tycker de har varit tydliga att klargöra servicekonceptet.
Det är en myt att det är så många prvatresenärer i ekonomi klass, dom flesta har dyra men ombokningsbara biljetter som företagen betalar, då är det bra med code-shering, man väljer bort SAS och tar LH i stället så får man sin öl och macka.
Sorry RA, kan fortfarande inte hålla med dej.
Senast jag flög från LHR så var det sannerligen inte till SAS lägsta pris, utan betydligt högre (dock betalade företaget). Du får det att låta som samtliga sittande bakom gardinen betalar mindre än tågbiljetten från Mjölby till Stockholm. Så billigt är det långt ifrån alla gånger kan jag bestämt meddela.
Visst är det bra att man numera kan köpa enkelbiljetter på SAS, förr om åren så tvingades man ju saxa biljetterna och ibland till och med kasta bort en biljett, för att komma fram till ett rimligt pris.
Fortfarande hävdar jag, det finns åtskilliga bolag på marknaden som erbjuder bättre service till ett lika rimligt pris – där ligger en stor utmaning för SAS, som man tycks ha svårt att tackla.
Jag känner mig helt enkelt mer välkommen ombord hos andra bolag i Ekonomiklassen än hos SAS och, handen på hjärtat – borde det inte för mej som Svensk och Skandinav vara tvärtom?
Man har ju bit för bit plockat bort den service som tidigare erbjöds – och det är inte bara fri mat vi talar om, å nej. Förr om åren på Arlanda, när man kom med en försenad inrikesanslutning, och hade tight om tid till utrikesflyget så brukade det nästan alltid stå en person med en transferbuss väntande som snabbt forslade mig vidare till nästa flyg. Numera heter det för det mesta får jag och mina kollegor höra att du får springa och prova att hinna med…. Personal fanns tidigare att tillgå när det uppstog problem med ombokningar mm. I dag så ser jag mest en lång kö till någon stackars ensam SAS person som ska reda upp det hela.
Men OK – om man har hört den här kritiken i 30 år som du skriver, och det bara går sämre och sämre för bolaget. Hur ser det då ut om 5 år, eller 10?
Man kanske ser på Ryanair som rena lyxbolaget i jämförelse, hemska tanke?
Tack, Bibbi!
Jag kan också hålla med Eugen Fotogen att en kopp kaffe inte kostar så mycket. Men resten av kritiken har vi hört olika varianter på under närmare 30 år nu. Somliga får det att låta som att SAS bedriver sydafrikansk apartheidpolitik när man får sitta lite längre bak i planet. Man får nog ta det för vad det är när man betalar mindre för flybiljetten Stockholm-London än tåget Stockholm-Mjölby med ungefär samma restid. Varför är det ingen som kräver “gratis” mat, vin och kaffe på rälsresor? Ta gärna BA till London om du är sugen på en skinkmacka. Men du får vara beredd på att betala nästan det dubbla priset (jämför med SAS lägstapris) och du kan inte fortsätta med en sväng till t ex Frankrike innan du åker därifrån hem till Sverige igen. Leendena är inte bredare hos BA eller hos övriga konkurrenter, jämfört med SAS. De vimlar av takeaway-ställen på Arlanda. För en hundralapp kan du få med dig en ganska hygglig matsäck att ta ombord.
SAS är inte någon förlängning av den svenska välfärdsmodellen (vars leenden har bleknat de senaste åren). Man får ta sitt eget ansvar om man vill bli mätt. Det fungerar inte som din mamma kanske gjorde när du skulle åka på skolutflykt – färdigbredda mackor, termos med varm choklad och en klapp på kinden. Idag kör mamma bussen – snabbt och effektivt.
Det var ett långt och tämligen omfattande svar vi fick där RA. Tycker dock att du skjuter lite ovanför målet. Servicekoncept för mig i alla fall är ombordservice, och inte biljettbokningsregler mm.
När det gäller servicen ombord så tycker jag att SAS har försämrat den i alldeles för stor utsträckning (undantaget Intercont). Känns rent löjligt att inte ens vatten/Kaffe/Te ingår på flygningar i alla fall över 45min-1 timme. Kan utslaget per passagerare kanppast vara en oöverkomlig summa. Dessutom så är handlingkostnaden, dvs. catering, av och pålastning mm något som man inte slipper ifrån eftersom man dels lastar till försäljningssortimentet, samt till Economy Extra samt C-klassen.
Har dessutom lessnat på SAS påannonsering där man lyckas få oss som sitter i ekonomiklass att känna oss som något katten släpat ombord på flyget…
En lång harang var det senast om vad man serverar i C, samt Economy Extra till dom totalt 6 passagerarna tvingades jag lyssna till. Till råga på allt så var vi samtliga i Ekonomiklass enormt hopträngda medans det ekade nästan tomt i dom andra kabinerna. Visst ska man erbjuda mer plats där framme, men behöver verkligen varje passagerare en egen rad??
Ledsen SAS, men det finns bolag som även får mej som reser i Ekonomi att känna sig välkommen ombord – till ett rimligt pris.
Fantastiskt bra svar RA, finns inget mer att tillägga. Vet också att många säger: “Nästa gång blir det ett annat bolag!” – Men när det kommer till kritan så är det pris o plånbok som avgör. Och ingen vettig människa väljer att betala en tusenlapp mer bara för att det bjuds på en snitt och ett glas vin…:-)
SAS tog bort den fria maten i samband med att man helt förändrade prisvillkoren för ekonomiklassen. Det blev förstås billigare för SAS men också för resenärerna. Det är viktigt att man ser till det sambandet. Den största förändringen var att man nu kunde köpa enkla biljetter i ekonomiklass. Det gör att man har största möjliga flexibilitet som privatresenär. Om man ska åka London-Stockholm så kan man ju t ex ta SAS dit och Ryan hem – allt efter hur man hittar lägsta pris eller bästa tid. Det var en anpassning till hur resenären numera bokar sina egna resor hemma vid datorn med snabba byten mellan olika alternativ, utan lojalitet till flygbolag eller styrda av resebyråernas villkor (= vilka bolag som de tjänaste mest provision på).
SAS tillhör egentligen inte riktigt “de traditionella, nationella” flygbolagen på samma sätt som förr eller jämfört med de konkurrenter som finns. Man har medvetet positionerat sig som någonting mittemellan de traditionella, där framförallt affärsresenärerna får den service de behöver, och lågprisbolagen som ger privatresenären vad den vill ha – lågt pris, övrig service i stort sett utesluten. Med de övriga nationella bolagen får man vackert som ekonomiklassresenär rätta sig efter de tider som bolagen bestämmer, många gånger fortfarande med den obligatoriska bortanatten mellan lördag/söndag om priset ska bli rimligt. SAS förändrade villkor ger också en större flexibilitet och fler möjligheter när det gäller att hitta bra priser/tider för resor som oftast kräver ett flygplansbyte, t ex Stockholm-Madrid (enbart Iberia flyger Non-stop, sedan Spanair och Finnair har lagt ned). Man kan t ex ta SAS till Dublin och sedan Ryanair till Madrid- ett alternativ som annars inte hade varit möjligt. Hemvägen kan vara Madrid-Palma de Mallorca med Ryan och sedan därifrån med Norwegian. Visst får man fortfarande en macka med BA, Lufthansa, Chech Airlines, KLM/Air France osv. Men man får ställa upp helt på deras villkor med tider, krav på returresa och deras transferflygplatser. Kan i sammanhanget också påpeka att Iberia fortfarande har ovanstående krav men utan att mat eller dryck ingår sedan tre år tillbaka och sedan några veckor tillbaka får man betala för vinet på Finnair.
Och du skrev ju själv att BA är betydligt dyrare. Den där tusenlappen på att lyxa till det på väg till London är det få som vill betala. Visst vimlar det av folk som gnäller för sina vänner eller i andra sammanhang (inte minst här på Flygtorget) på utesluten service på sina Europaresor. Men det ska man ta med en nypa salt. Alla undersökningar såväl som den faktiska praktiken visar att “verklighetens folk” hellre spenderar den tusenlappen i London eller tar en extra weekendresa till Berlin några veckor senare istället.
Men jag vill också nämna att charterbolagen tjänar stora pengar på resenärer som betalar tusenlappar extra för bättre komfort och mat/dryck enligt den modell som du förespråkar. Men då handlar det oftast om långa interkontinentala flygningar eller flygningar mitt i natten. På en 2 1/2-timmesresa efter jobbet på fredagseftermiddagen är det få som vill betala för det – men vill man det, finns fortfarande Economy Extra.
Det kostar väl helt enkelt för mycket. Sedan, om man ska lyssna till en aning vilseledd AH från CPH, som en gång sade: “SAS är inte för vanligt folk. Vill de äta eller dricka något så betalar de extra för detta.”