Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Timebuilda i USA sommartid!

Tråden startades av David

Hej som rubriken lyder så undrar jag lite om hur det är med att flyga små plan i Florida under sommaren.

Jag och några vänner tänkte timebuilda i USA under sommaren och har inte riktigt bestämt vart vi ska åka. Vi har titta på Florida eller Kalifornien som alternativ. Men vad jag har hört ryktes vägen så kan det vara så att sommaren inte alltid bjuder på flygväder i Florida beroende på relativt hårda vindar. Så är det någon som kan bekräfta eller dementera detta ?!

Tipsa gärna om bra flygskolor som kan erbjuda flygplan för timebuildning om ni har någon egen erfarenhet av USA.

Alla tips är bra!

Tack på förhand /david

Publicerad den 2013-03-03 20:21
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Christian
2013-03-07 15:44

Bröli, verkligheten kommer nog tyvärr komma och bita dig i röven. Din inställning till flygbranchen kommer nog få sig en törn när du ska ut å söka jobb på något “kul” bolag…

Stort att du dock kan tänka dig att ta ett sketet turboprop jobb! Det visar lite karaktär…

Bröli
2013-03-06 20:59

Hej,

Tycker att time building i USA låter jätteroligt att köra innan jag till hösten köper type rating och line training med Eagle Jet International eller liknande bolag. Är det någon som har kläm på hur det funkar med olika betal-/kreditkort i USA i dagsläget. Min pappa har AmEx, Diners, Visa och MasterCard och några andra jag inte minns vad de heter, är det något av dessa som funkar extra bra eller dåligt?

Är det någon som kan tipsa om nåt schysst och kul bolag man skulle kunna jobba för i Sverige. Har inte riktigt bestämt mig för vilken rating jag ska sikta in mig på till hösten men jag vill ju framförallt ha ett jobb. Jag kan till och med tänka mig att flyga turboprop ett tag om det anses meriterande för annat jobb senare, för ett riktigt jobb med lite arbete och mycket cash.

Virre
2013-03-06 20:02

Därför går man en gratis pilotutbildning. Då lever man gott!

!=
2013-03-05 20:34

Timebuilda på ni grabbar finns ändå inga jobb. Vill ni ha ett klokt råd vilket ni troligen inte vill. Ge upp flygdrömmen använd pengarna till en riktig utbildning typ ekonom eller civilingenjör. Så kommer ni både tjäna pengar o kunna ha en familj en dag. Inse att det inte är värt att betala 1 mille för en ingångslön på SAS på 28500 på CRJ, tar en fasligt lång tid att betala tillbaka den! Men lycka till ni har bara ett par tusen piloter till att konkurrera med som har mycket fler timmar o erfarenhet än ni kommer få ihop!

Christian
2013-03-05 18:35

Tjena,

Jag timebuildade i Los Angeles på Van Nuys aero-club. Mycket välkomnande och de ordnade t.o.m gratis boende. Hade rätt många plan så man kunde alltid få någon maskin, även för att vara borta några dagar! Priserna låg på ca 70 dollar timmen har jag för mig.

Konstant bra väder i Södra Kalifornien också!

Var tvungen att konvertera mitt PPL till ett amerikanskt vilket dock var väldigt enkelt och smidigt. Var dock ute i god tid, gärna tre månader innan ni drar.

Maila mig om du vill ha mer info!

christian.johansson.swe@gmail.com

2013-03-04 08:44

Som ni redan vet så krävs 100h PIC för att lösa ut ett CPL. Vilket kan vara anledningen till att de vill betala $100 i timmen istället för 2500kr.

Re: Jens
2013-03-04 07:56

Små killar som ska bygga tid är inget direkt hot mot de som har en TR!
Att bygga upp timmar och få 1000 timmar enmotor är bara en liten bit på vägen för att uppfylla en del av de krav som vissa bolag har.

När dom fått dessa timmar kommer nästa problem för dessa gossar.

Då kommer nästa fråga eller krav från flygbolagen eller flygchefen.
Typ hur många TP timmar har du?
Hur många timmar i tung luftfart har du?
Har du TR?

Ja ni som är inne och åker känner till problematiken.
Flygcirkusen håller sig levande för det hela tiden fylls på med yngre förmågor som välvilligt betalar för att flyga runt och att även betala för att arbeta.

Svårare är det inte!

Dad
2013-03-04 05:58

Kanske titta på TX ( Dallas/DFW?)– bra väder, mycket trafik/erfarenhet, och många skolor/uthyrare. Vår son arbetade ett tag i DFW området, US Aviation Group, tror jag, och de ska ha bra rykte.

Jens
2013-03-04 04:35

Varför hörs inga arga kommentarer här när folk vill köpa flygtid likt dem mot dom på Ryan eller de som vill köpa rating. Precis lika illa?

JohnnyB
2013-03-03 21:55

Det går alldeles utmärkt att flyga i USA på JAA cert, du får den validerad och får en FAA PPL utfärdad. Måste dock tänkta på att du måste möta minimum requirements enligt FAA regs. Så kolla logboken att du gör det.
Angående flygning på sommartid så är det egentligen inga problem, om du anpassar dina planer efter vädret som kommer du kunna komma upp i luften varje dag.
Problemen med vindar och orkaner i Florida är mellan 11-15, det som kommer att vara “jobbigast” är värmen.

Ior
2013-03-03 21:35

Sedan 2011 går det utmärkt flyga med PPL i USA.

FAA
2013-03-03 21:24

Antagligen en dum fråga, men måste man inte ha FAA-certifikat för att flyga i USA?
Eller kan man utan problem åka över till USA med sitt PPL utfärdat i enlighet med JAA och flyga?

Anton
2013-03-03 21:17

Bra fråga! Jag har funderat på exakt samma sak. Dock inte i USA utan Asien, och inte ratta själv utan flyga som pax. Vilket flygbolag rekommenderar ni från Bangkok till Singapore? Är det mycket turbulens på den rutten?

Ior
2013-03-03 21:14

Kolla upp “Angel City Flyers” i Long Beach(Kalifornien). Flög DA40 där med G1000 för ~$105 exkl bränsle. De löste boende och kunde hyra ut en enkel bil för en vettig slant.

Flygplanen hyrs under en tidsperiod och priset per timma bestäms av antalet timmar ni har för avsikt att köpa. Finns såklart billigare alternativ men vi var väldigt nöjda med ACF.

Eric
2013-03-03 20:25

Bra fråga, jag har funderat på samma sak.

Någon som vet om man kan hyra ett plan under en längre period (veckor?) och ta en “roadtrip” runt landet eller får man bara hyra över dagen?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500