Är samarbetet Göteborg–Bryssel en kartell !?
Publicerad den 28 oktober 2004Nyligen meddelade Malmö Aviation och SN Brussels Airlines att man från den 5 december i år kommer att ingå ett samarbete på linjerna Stockholm/Bromma - Bryssel och Göteborg/Landvetter - Bryssel (se tidigare artikel). Tidigare har bolagen konkurrerat på linjerna, i Malmö Aviations fall i ett samarbete med Virgin Express.
Enligt en ledare i SAS tidning Inside säger SAS-koncernens informationsdirektör Hans Ollongren att -Vi konstaterar att samarbetet leder till att all konkurrens upphör på Göteborg-Bryssel !
Bilden: SN Brussels Airlines som flyttar från Arlanda till Bromma och startar samarbete med Malmö Aviation. Foto Magnus Elander.
SAS menar att samarbetet mellan Malmö Aviation och SN Brussels Airlines i mycket hög grad påminner om den typ av marknadsuppdelning som SAS och Maersk Air bötfälldes för av EU-kommissionen 2001.
SAS chefsjurist Mats Lönnkvist säger: – Om bolagen ingått ett samarbete som innebär att man enats om vem som skall flyga vilka linjer och vilket utbud man gemensamt skall ha, kan detta vara ett allvarligt brott mot konkurrensrättsreglerna.
Vi fick tag på Margaret Patane som är Sverigechef för SN Brussels Airlines. Efter att ha talat med bolagets jurister om SAS påstående säger hon: – Detta är ett vanligt codeshare-samarbete av den typ som vi inte behöver anmäla till EUs konkurrensmyndigheter. Vi har olika produkter och priser och vi har detta på flera linjer från Bryssel även med andra flygbolag.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten