EHA rapport med Ragnars kommentarer
Publicerad den 7 maj 2010Som jag känner det så är det inte så stor skillnad från min t idigare roll inom myndigheten. Jag har oftast upplevt att vi har haft samsyn i de flesta frågor.
Till att börja med tänkte jag helt kort vidareförmedla lite information från senaste nyhetsmeddelandet från EHA kompletterat med egna kommentarer.
EASA:s remiss gällande nya operativa bestämmelser inom hela flygsektorn resulterade i ett mycket stort antal yttranden. Dessa yttranden har nu granskats och bedömts dels av tjänstemän inom EASA men också av inkallade experter från olika länder. Jag själv fick på min lot t(som Transportsstyrelsensre presentatn) att bedöma yttranden kring bestämmelserna gällande HEMS, NVIS, HHO och TC (technical crew members). Dessvärre fick jag av olika skäl inte möjlighet att vara med i bedömningen av yttrandena gällande aerial work, vilket hade känts bra.
EHA är i det här skedet mycket aktiva och har bildat en mängd arbetsgrupper och ställt experter till förfogande för att bistå EASA med synpunkter på den slutliga utformningen av regelverket.
Ett första möte i den s.k. Technical Operational Harmonisation Committee (TOHC) hölls i London den 16 mars. Mötet blev framgångrikt och ledde fram till ett antal aktiviteter, som kommer att möjliggöra för EHA att kunna vara till nytta för såväl medlemmarna som för myndigheten.
Tidsramen, som Kommissionen givit EASA för att slutföra arbete med att ta fram det nya regelverket är som bekant mycket knapp och EHA känner viss oro för att inkomna yttranden inte hinner bedömas och värderas på det sätt som vore önskvärt.
EASA har lovat publicera CRD-dokument (Comment Response Document), d.v.s. en sammanfattning av yttrandena och EASA:s svar på dessa, till i mitten av april (vilket tydligen var lite optimistikst) . Möten mellan EASA och EHA har inplanerats för att ge EHA:s synpunkter på CRD dokumenten.
När det gäller framtagning av s.k ”Certification Specification” rörande flyg- och tjänstgöringstidsbegränsningar för helikopter välkomnar EASA förslag från EHA under fjärde kvartalet 2010. EHA:s FTL arbetsgrupp avser mötas i en nära framtid.
Som ni säkert kommer ihåg kom vi i Sverige för några år sedan nästan i mål med egna flyg- och tjänstgöringstidsbestämmelser för helikopter. EASA har tidigare fått del av detta utkast översatt till engelska. Möjligen bör vi också delge EHA detta förslag inför deras agerande i frågan. Om jag förstod saken rätt var vårt förslaget tillfredsställande ur både arbetsgivare- som pilotorganisationssynpunkt.
Jag komemr att delta för första gången på EHA möten den 1 och 2 juni och även på SFRs styrelsemöte den 20 maj.
Det kommer en rapport efter EHA-mötet.
Det var allt för den här gången.
Ragnar
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten