Lufthansa är åter en möjlig partner till Swiss
Publicerad den 7 juni 2004Det väckte en del irritation och några läsare ansåg i sina kommentarer undertecknad vara partisk. Artikel Publicerad: 2003-09-28
Självklart är detta påstående fel! Mina inlägg i debatten beskriver vad som avhandlas inom finansvärlden, bakom dörrarna och underhand. Allt kan jag inte återge då stora delar av informationen är strikt konfidentiell. Jag har ingen flygbakgrund eller tillhör inte heller någon intressegrupp. De inlägg som jag bidrager med är sådana som kan anses vara av allmänt intresse för folk i branschen. De som är mycket initierade har sina egna källor, skriver vår Europakorrespondent Toni Schönfelder.
Flygtorget kan därför ståta med åtskilliga artiklar som är publicerade med sakuppgifter innan dessa finns i finanspressen eller annorstädes. Swiss – som sagt upp avtalet med One World förra veckan på grund av för höga kostnader – befinner sig nu åter utan en strategisk partner. Samtidigt har man sänkt förlusterna men behöver alltjämt ett kapitaltillskott. Att BA-avtalet inte skulle vara långsiktigt och att ingen skulle bli förvånad om inte Lufthansa snart är åter aktuell som en tänkbar partner, det var vad artikeln den 28 sep 2003 handlade om. I slutet av maj 2004 inträffar det vad jag skrev i september där Swiss valt ( tvingats till ) att inte fortsätta med BA och One World.
Ledningen som drev igenom avtalet med BA har lämnat Swiss, den schweiziska regeringen genom finansminister Hans-Rudolf Merz krävde i torsdags – den 3 juni – att Swiss ledning åter tar upp samtalen med Lufthansa. Lufthansa vill inte kommentera detta och säger att det inte finns några planer för nya samtal. Detta är ett politiskt uttalande då initierade källor vet att samtalen pågått sporadiskt hela tiden sedan i höstas då det funnits allvarliga tvivel om bärigheten av BA avtalet från första början. Enligt källor inom Swiss har man enat sig med BA i bästa samförstånd. BA får behålla sina erhållna slot-tider och codesharing (linjesamarbetet) London Heathrow och Genève kvarstår under tre år.
Swiss tidigare ledning – de som förhandlade fram avtalet med BA och anslutningen till One World – kan inte ha varit utan vetskap om vad kostnaden skulle bli för Swiss. Det måste därför anses vara en första klassens bortförklaring, att man hade hoppats på att få in BA som delägare genom en injektion på 3-400milj Euro (ca 3,7 miljarder kronor). Detta kom heller inte till stånd då BA – liksom andra flygbolag som var tänkbara partners – är väl medvetna om bolagets kritiska läge. Ett engagemang i Swiss skulle inte stanna vid dessa siffror utan risken är uppenbar att det kommer att krävas ytterligare betydande kapitaltillskott.
Holländaren Pieter Bouw som sitter som förvaltningschef i Swiss lät i torsdags meddela att Swiss inte omedelbart är i behov av en partner då nedskärningarna i Swiss visat ett bättre resultat än förväntat. Swiss har en förlust på 69 Sfr ( SEK407 Milj) för första kvartalet, en förbättring på närmare 20 miljoner Sfr ( SEK 118 Milj). Man måste dock skilja på vad bolagsledningen måste säga till omvärlden för att inte förlora status och därmed kunder, något som inte är samma sak vad som sker bakom lykta dörrar.
Det finns källor inom BA som påstår att det har funnits möjligheter för Swiss att få till ett gynnsamt avtal med BA när man nyligen skulle underteckna One World avtalet i Hong Kong. Dåvarande Swiss chefen André Dosé hade ett gott förhållande till BAs VD Rod Eddington, men bara en vecka innan mötet skulle komma tillstånd fick Dosé lämna Swiss och ersattes av holländaren Pieter Bouw som tidigare var chef för KLM. Enligt vad BA-källan anger planerade BA till och med ett avtal som liknar det som nu finns med Air France.
När Pieter Bouw för Swiss kom till Hong Kong för att fullfölja avtalet med BA vägrade Rod Eddington att tala med honom. Affärer är inte enbart siffror utan i lika hög grad personliga relationer.
Pieter Bouw gör nu gällande att det inte spelar någon roll om Swiss tillhör en strategisk partner. Bolaget har visat att man kan flyga på egen hand och anpassa sina kostnader. Bedömare från bankerna är inte lika optimistiska och menar att ett Swiss utan strategisk partner är förlorat. Minst 65 % av all försäljning sker i andra länder än Schweiz.
Finansvärlden gör därmed en helt annorlunda bedömning och tillsammans med den schweiziska regeringen kommer man nu att avkräva Swiss en plan för den närmaste framtiden.
Swiss är en schweizisk klenod och behandlas även som detta. Efter Swissair-konkursen är man ytterst sensibel och åsikterna i schweizisk media är minst sagt delade. Det var många som inte vill se Swiss som ett dotterbolag till Lufthansa. Man satsade allt på att vara ett självständigt flygbolag med aktieägare som kan förse Swiss med nödvändigt kapital. Man trodde närmandet till British Airways skulle leda till detta istället för att få en ytterligare en icke schweizisk bank som delägare. Parlamentspolitikern Bundesrat Moritz Leuenberger var en av dem som tydligast förespråkade BA framför Lufthansa.
De banker som klev in som finansiärer i det nya Swiss var bekymrade över affären med BA då man inte kunde se de fördelar som Swiss ledningen gav uttryck för. Swiss – som den klenod bolaget är – bevakas och debatteras av alla i Schweiz, varav många utan ekonomisk kunskap. När känslorna svallade som mest föredrog bankvärlden att ligga lågt då den redan tidigare var utsatt för frän kritik för att varit delaktiga i Swissair-konkursen.
Ett avtal med Lufthansa under förra året hade varit en enorm ekonomisk belastning för ägarna. Lufthansa hade i de tidigare förhandlingarna krävt att flygverksamheten inom Europa drastiskt skulle skäras ned. De Schweiziska intressenterna skulle skapa ett förvaltningsbolag i vilket man skulle parkera minst 30 plan och minska personalen med motsvarande antal anställda. Lufthansa ville endast betala en symbolisk summa för Swiss och krävde dessutom kompensation för den lägre rating LH hade fått inom finansvärlden ifall Swiss skulle ha blivit ett dotterbolag. Lufthansa krävde av Swiss ägare var en kompensation på minst 1 miljard Sfr ( SEK 50,91 miljarder). Swiss ägare behövde aldrig tar ställning till detta då ledningen fått BA avtalet till stånd.
Problemet med nuvarande Swiss situationen utan ett avtal med BA och One World är en förhandlingssituation som är allt annat än bra. Holländaren Pieter Bouw: s position inom Swiss är svagare efter att BA-spåret misslyckats. Hans tidigare KLM-affärer kommer nu ut i media och en kvalificerad gissning är att det är det en tidsfråga hur länge Swiss kan ha honom kvar.
Skulle situationen bli den att Lufthansa trots allt tar över Swiss är det Lufthansa som ställer villkoren, vilka denna gång torde vara än mer kostsammare för ägargruppen. En anslutning i Star Alliance förutsätter att alla bolag i den gruppen tillstyrker en ny medlem, Austrian Airlines, under ledning av förre SAS direktören Vagn Sörensen har låtit meddela att man för deras del inte tillstyrker Swiss i Star Alliance, SAS torde inte heller vara begeistrat över detta.
Då återstår endast att Swiss blir ett helägt dotterbolag till Lufthansa och på detta sätt kommer med bakvägen in i Star Alliance. Det är dock inte alls uteslutet att ett Swiss med en helt ny ledning kan få till en affär med BA som liknar den med Lufthansa. Varför skulle något flygbolag betalar mer? Denna fråga ställde jag redan förra året. Swiss anses av många som ett bolag som egentligen inte behövs på marknaden. Det kan komma att bli så att ägarna ställs inför frågan, låt oss antaga att betala 1,5 miljarder Sfr till Lufthansa eller 1,4 miljarder Sfr till BA? Då får vi se en kohandel lik den som skedde mellan KLM och BA på ena sidan och Air France på andra. Ett tredje möjlig alternativ är att det blir billigare för ägarna att stänga igen Swiss utan kapitaltillskott, om detta är politiskt genomförbart är en helt annan fråga. Europas flygkarta kommer att förändras och det är givet att flera av de nationella bolagens tid är utmätt.
Förhandlingsutrymmet för Pieter Bouw är litet och hans möjligheter minst sagt begränsade. SkyTeam skulle vara en annan möjlighet, men därifrån har man redan signalerat ett rungande NEJ: Inget Swiss i Skyteam.
Moderbolaget för Swiss är Swiss International Air Lines AG. Finanschefen Ulrik Svensson kunde i dagarna uppvisa att kassaflödet har stabiliserat sig och att besparingarna i bolaget genom kraftiga neddragningar visat på en bra effekt. Kassaflödet kommer dock – med all sannolikhet – inte understiga 250 Milj Sfr, en kassa som bara för några månader sedan var alltjämt 419 Milj Sfr och vid årsskiftet dryga 500 Milj Sfr.
Med bekymmer ser man på de stigande bränslepriserna. För att öka likviditeten har man avslutat vissa säkringsavtal för att öka kassaflödet. Detta gav ca 20 Milj Sfr.( SEK 118 miljoner) i tillskott. Det skall dock påpekas att inget av de beställda Airbus A340 planen inte har belastat Swiss resultat vid den första kvartalsrapporten.
Till det positiva i Swiss rapporten är att medelbeläggningen ökat från 67,9 % till 71,6 vilket är 1,8 %. Kostnaderna har under samma tid minskats per sittplats kilometer med 7,3 %. Andra kostnader är – enligt Svensson – alltjämt för höga såsom underhållsavtalet med SR Technics, interna kostnader samt försäljningskostnaderna.
Om Swiss kunde höja varje avgång med 1 betalande person ger det ett bidrag på 41 miljoner Sfr. ( SEK 242 Milj ) Med detta räknestycke försökte Pieter Bouw gjuta mod i ägarna att det krävs garantier eftersom man inte nu längre har något säkrat bränslepris och dessutom en valutarisk.
Vad Pieter Bouw missade i sin presentation var nödvändigheten att tillhöra Star Alliance när dom andra alternativen inte längre står till buds. Att öka beläggningen av egen kraft är ett vågspel, och banker önskar inte att vara med i ett vågspel samtidigt som verksamheten förlorar pengar. Likviditeten kan komma att falla till alarmerande nivåer, än är det ingen fara men man har sedan årsskiftet halverat sin kassa. Swiss sitter fast i ett allvarligt dilemma. Att konkurrera inom Europa med effektiva lågprisbolag som har kontroll på sina kostnader, och på långlinjerna slåss man mot kapitalstarka giganter.
Swiss har genom Pieter Bouw och antal manövrar gjort sig ovän med dem man måste förhandla med. Ett Swiss i ensamhet klarar sig inte, därom är alla eniga. Det kan därför med fog påstås att det blir förändringar i Swiss ledningen senast till sommaren. Drömmen om att hitta en partner som skjuter till kapital har visat sig vara närmast omöjlig, och det finns inga bankkonsortier som är beredda att träda in i Swiss. Det är inte många alternativ som återstår, världen kan bli bra liten ibland!
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten