Militär övning 6-16 Juni 2009 – TS svar till SFR

Publicerad den 18 mars 2009
Kommentarer
SFR har fått nedanstående svar från TS med anledning av att SFR begärt att större hänsyn än tidigare år tas till den civila trafiken samt att Transportstyrelsen gör en konsekvensbeskrivning.

SVAR från Transportstyrelsen, Luftfartsavdelningen daterad 090312.
Handläggare Lars-Eric Blad.
 

 

Bakgrund

Enligt regeringsbeslut 2008-03-27 (Fö 2008/384/SI) är Sverige värdland för NATO Response Forces internationella flygövning ”Loyal Arrow 2009”.
Övningen genomförs i Norra Sverige under perioden 6-16 Juni 2009 med totalt 11 deltagande nationer.

Försvarsmakten som har regeringsuppdrag att planera och genomföra övningen har begärt om upprättande av tillfälligt restriktions- och farligt område för detta.

Transportstyrelsen får enligt 3§ luftfartslagen föreskriva att ett område ska vara restriktionsområde om så behövs med hänsyn till militär verksamhet.

Begäran är grundad på de tre planeringskonferenser som genomförts där NATO har klarlagt övningsändamål, behov av luftrum ledningsstruktur mm.
Planeringen har genomförts av Försvarsmakten genom en arbetsgrupp med representation från LFV och deltagande från Transportstyrelsen.

Allmänt

För att tillgodose behov av framkomlighet för civilt flyg samtidigt som övningens syfte och övningsändamål skall uppnås har Försvarsmakten gjort en stor ansträngning för att begränsa konsekvenserna för civil luftfart under den tid övningen genomförs.  Transportstyrelsen har aktivt deltagit i denna planering och bedömer att de restriktioner som upprättas är en rimlig kompromiss som visserligen innebär konsekvenser för andra luftrumsbrukare, men inte innebär att dessa utestängs från området.

Ett antal åtgärder har vidtagits för att minska olägenheterna för civil luftfart som bl.a innebär;
• Trafik på låg höjd ex kan bedrivas under restriktionsområdet under pågående övning.
• Under tid då restriktionsorådet är aktiverat kan IFR trafik flyg mellan FL 095 och Fl 115 och över FL 320
• Funktionen flygupplysning kommer att etableras under övningen och ge information om tillgänglighet för hela området.

Vidare har organisationer och flygplatser beretts möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till restriktioner. Av inkomna remissvar framgår inget som inte redan har omhändertagits i den kompromiss som det trots allt blir om allas intressen skall tillvaratas.

SFR har i remissvar efterlyst en konsekvensutredning avseende restriktionen. Grunden för restriktionen är ett regeringsbeslut som redan tagits.
Transportstyrelsens ansvar är att effektuera Försvarsmaktens begäran och i samband med detta i samverkan med Försvarsmakten söka lösningar för att begränsa de konsekvenser som en restriktion alltid innebär för övriga luftrumsbrukare.

Sammanfattning
 
Den planerade övningen med restriktionsområdet som arbetats fram och nu beslutats är en enligt Transportstyrelsens bedömning en bra kompromiss och Försvarsmakten har varit mån om att i största möjliga mån tillvarata civila luftrumsbrukares behov.

Med vänlig hälsning

Lena Byström-Möller
Direktör Luftfartsavdelningen

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten