Mycket bortslarvat bagage i USA

Publicerad den 27 februari 2007
Kommentarer

Som vi tidigare uppmärksammat på Flygtorget, så ökar klagomålen på bagagehanteringen inom det amerikanska inrikesflyget.

Politiker har reagerat och de berörda myndigheterna rekommenderar nu flygbolagen att fr o m månadsskiftet februari - mars betala ut ända upp till 3.000 dollar (motsv. ca 22.000 SEK)  för försvunna, försenade eller  grovt skadade väskor.

Det rör sig om stora siffror, förra året var det fyra miljoner passagerare som klagade på bagagehanteringen, de två sämsta bolagen var Atlantic Southeast och American Eagle med drygt 17 resp. 14 klagomål per 1.000 passagerare.

Bästa bolag var Hawaiian med  endast 3.1 procent klagomål per 1.000 passagerare, följt av Northwest, Jet Blue, AirTran och Continental, som alla hade lite över 4 procents klagomål per 1.000 resenärer.


Kring mitten av skalan hittar man storbolag som American Airlines, US Airways och Delta Air Lines med klagomål mellan 6 och 7 procent per 1.000 passagerare. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten