Sju nya direktflyg med Norwegian
Publicerad den 9 mars 2011Från och med juni börjar Norwegian flyga till Malaga, Palma, Pristina, Chania och Nice. I augusti tillkommer Barcelona och Rom.
I takt med den starka passagerarökningen bolaget har sett de senaste åren och med en kapacitetsökning på upp till 25 procent för 2011, fortsätter lågprisbolaget Norwegian att expandera i Sverige.
– Den största tillväxten för oss på Norwegian under året kommer bland annat att ske i Sverige. Det är här vi ser störst potential och efter den lyckade lanseringen av Göteborg-Stockholm var det bara en tidsfråga innan utrikeslinjerna skulle starta från Landvetter flygplats, säger Norwegians VD och koncernchef Björn Kjos.
Först ut bland Norwegians nya utrikeslinjer från Landvetter är Malaga med tre avgångar i veckan med start 20 juni. Pristina och Chania på Kreta får vardera en avgång i veckan, Palma två avgångar och Nice tre avgångar i veckan. I augusti byts Chania, Palma och Pristina ut mot två av Europas populäraste weekenddestinationer, Barcelona och Rom med två avgångar vardera i veckan.
Kommentarer
Paris is a very difficult destination due to many reasons.
It is. Trust me on that.
Comments on that?
Jag är inte helt övertygad om att GOT-LON klarar av 4 bolag. Däremot borde någon annan än Air France flyga GOT-Paris. GOT-STO skulle kanske kunna klara 3 bolag.
Men Norwegian behöver inte köpa upp City. Det är ett omaka par, City med Embraers och MDs, och Norwegian med 737s. Norwegian är nog antagligen mest intresserad av medehavsrutter (och ävenn en del storstadsrutter också.) Där kommer dom antagligen konkurrera ut City ändå, som Alex säger.
”Dear readers,
If Norwegian was smart, they would buy City Airline and take over their “fidele” customers, charter flights etc. That would be a good merger”
Comments on that?
Riktigt synd om ett omtyckt och bra flygbolag slås ut av ett sämre 🙁
Dear readers.
Im sad to hear that norweigan is expanding.
I’m flying with city airline 2-3 times a week.
A wonderful “boutique” company that I really hope will survive this.
Embraer lover!
Hur blir det med pilotrekrytering till dessa linjer?
När det gäller Göteborg-Stockholm och Göteborg-London så finns plats för alla, så ingen behöver konkurreras ut.
Däremot tror jag det blir väldigt svårt på medelhavsfronren. Citys linjer dit kommer antagligen slås ut av Norwegian, vilket jag inte tycker är nån större förlust, då Citys huvudsakliga uppgift är att trafikera mindre Embaer-rutter från Göteborg, vilket de kommer fortsätta att göra… 🙂
Det kommer bli ett intressant år på GOT. Kommer City klara sig nu efter att Norwegian kommer? Det är många kamper nu.
SAS, DY och Mavia slåss om GOT-STO. BA, U2, SAS och Ryan om GOT-LON.
Och sedan City mot Norwegian.
Jo, de kör ju kurser för piloter varje månad så nyanställningar blir det. Jag misstänker att det är ganska många som sitter på andra baser som gärna vill till GOT så det blir nog väntetid om man börjar nu. Men det finns ju lätt potential för 4-5 kärror och så många göteborgare är det väl knappast på nas?!
Och om dem kommer köra med anställda i sverige eller via norge?
Ja där kom nyheten som vi spekulerat i länge
åh, city airline kommer att få det tufft!
Efter alla rykten säger jag bara äntligen! Enligt vissa skulle detta inte komma igång förrän om ett-två år, så det här var en tidig klapp! 😀
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten