Sveriges varumärke allt starkare

Publicerad den 24 februari 2006
Kommentarer


Sverige är världens femte bästa land, om man får tro invånarna i de 35 länder som ingår i Nation Brands Index. I den senaste undersökningen placerar sig varumärket Sverige på femte plats, två placeringar högre än kvartalet innan.

Rapporten visar även att marknadsföring av turism är det effektivaste sättet att stärka ett lands varumärke.

− Det här visar att vi är på rätt väg i vår nya satsning på att marknadsföra Sverige utomlands som ett modernt resmål, säger Thomas Brühl, vd för Sveriges Rese- och Turistråd.

Sedan knappt ett år tillbaka har Sveriges Rese- och Turistråd ändrat inriktning till att bli ett renodlat kommunikationsbolag med siktet inställt på att marknadsföra Sverige utomlands.

Det är det amerikanska undersökningsföretaget Global Market Insite, GMI, som i sin undersökning Nation Brands Index kvartalsvis mäter styrkan i 35 länders varumärken. Totalt har 25 900 personer i de 35 länderna fått rangordna varje land efter hur de uppfattar styrelseskick, näringsliv, folk, turism och kultur.

I den senaste undersökningen har Sveriges varumärke stigit i värde med 15 procent till 399 miljarder dollar och i rankningen passerat Tyskland, USA och Japan. Grannländerna Danmark och Norge hamnar långt efter Sverige i rankingen.

Enligt GMI innebär ett starkt varumärke en tydlig konkurrensfördel och att landet lättare drar till sig investerare, besökare, kompetens och ökar möjligheten till exportaffärer.

Och att satsa på turism är ett effektivt sätt att stärka ett lands varumärke, konstaterar Nation Brands Index:

"Turism är ofta den tydligaste delen i ett lands marknadsföring av sitt varumärke. Eftersom bilder som blå himmel, gyllene stränder och vita bergstoppar är så hårdlanserade får de en oproportionerligt kraftig påverkan på hur människor uppfattar landet som en helhet", står det i rapporten.

Slutsats: det är lättare att stärka varumärket med turistsatsningar än genom att marknadsföra exempelvis ett lands utbildningsnivå eller politiska system.

− Utfallet i den senaste Nation Brands Index visar att vår strategi är riktig. Det är även tacksamt att marknadsföra Sverige, eftersom vi har det mesta av det som vår målgrupp, den globala resenären, söker, dvs annorlunda upplevelser, exotism, kvalitet och moderna storstäder, säger Thomas Brühl.

Sveriges Rese- och Turistråd har kommit fram till att framförallt fyra grupper av resenärer är intresserade av vad Sverige kan erbjuda:

− Det är unga par och 50-plussare med god ekonomi som är barnfria och resvana, aktiva familjer samt affärsresenärer, säger Thomas Brühl.

För mer information, kontakta:
Thomas Brühl, vd Sveriges Rese- och Turistråd                 0705-86 46 94
Bo Söderström, informationsdirektör                                  0739-44 73 91

 Sveriges Rese- och Turistråd är ett kommunikationsföretag inom turism. Turist­rådets uppdrag är att marknadsföra Sverige som resmål samt att marknadsföra varumärket Sverige. Vår strävan är att bidra till att företag och samverkansorganisationer i Sverige kan förbättra företagens lönsamhet och att Sverige som nation får ökade inkomster och därmed ökat välstånd.

Sveriges Rese- och Turistråd bildades formellt i juli 1995 och ägs till lika delar av svenska staten och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 2,58 procent av BNP, omsätter 172 miljarder kronor och sysselsätter 127 000 (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 48,5 miljarder kronor. (Siffrorna gäller 2004. Källa: Turistdelegationen)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten