Skriv ut  

Amapola med nytt namn och nya färger

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 augusti 2023
En Fokker 50 med PopulAir målat på sidan. Amapola renodlar nu passagerartrafiken som en egen del vid sidan av frakten.

Anrika Amapola har av allt att döma tagit ett steg vidare i utvecklingen av flygbolaget. Ursprungligen bildat som ett rent fraktflygbolag för i första hand postflygningar i Sverige, har passagerartrafiken blivit en allt viktigare del av verksamheten. I dagarna rullade SE-MFR ut från Satys Aerospace i holländska Lelystad med en helt ny målning och namnet PopulAir. Amapola har tidigare anlitat Satys när fokkerflottan genomgått uppgraderingar och fått ny dekor.

Ännu är det en maskin som har den nya, gröna dekoren och hur många som ska följa efter är i oklart. En sajt med namnet PopulAir.com finns registrerad men är inte aktiv. Mycket pekar dock på att PopulAir ska bli en enhet inom Amapola som fokuserar på passagerartrafik. Enligt den egna hemsidan består Amapolas flotta idag av 9 Fokker 50, sex i passagerarversion och tre fraktmaskiner. Enligt andra källor är en eller två av fraktmaskinerna parkerade i dagsläget medan en flyger en fraktlinje mellan Trondheim och Oslo och en annan vikarierar för Zimex postflygningar. Amapola är det enda flygbolaget i Europa som fortsatt flyger Fokker 50.

I dagsläget flyger Amapola bland annat två dagliga turer mellan Arlanda och Örnsköldsvik, den upphandlade trafiken till Värmland och även upphandlade linjer i Finland. Dessutom en del av den upphandlade trafiken till norra Sverige. Det är ett uppdrag som fortsätter sedan flygbolaget tog hem en del av trafiken för de kommande fyra åren:

• Gällivare–Kramfors–Arlanda
• Hemavan–Arvidsjaur–Vilhelmina–Lycksele–Arlanda i en samslingning.
 
Det är ett uppdrag som kräver två flygplan.

Amapola har även flugit som underleverantör till bland andra Air Leap och BRA. Under ett drygt halvår mitt i pandemin trafikerades även sträckan mellan Dublin och Donegal på Irland i efterdyningarna av konkursen i Stobart Air.

Flygtorget har sökt Amapola för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bombardier
Skrivet av Tim, 2023-08-19 20:36:24
Någon version av Bombariders/ De Havilland Q serie är alla klart yngre än en Fokker 50 och trevligare att flyga med om det fortsatt ska vara propeller.
Anmäl inlägget
@Tim
Skrivet av Bosse Andersson, 2023-08-18 22:50:24
Vad skulle du vilja se för flygplan på sträckan?, om du inte får välja ATR?
Tack,
Anmäl inlägget
Content Manager
Skrivet av Fly1, 2023-08-18 14:48:37
Man kan ju hoppas att de nu börjar ta sin hemsida, digitala kanaler, kommunikation och marknadsföring lite mer seriöst...
Anmäl inlägget
Namnbyte ok
Skrivet av Tim, 2023-08-17 08:04:04
Okej namnbyte men när byter de flottan?
Anmäl inlägget
-
Skrivet av Sv Hens, 2023-08-16 22:40:19
Hemavan slingas med en destination fortf. Kommer inte va fler än en mellanlandning på någon av rutterna. Bara kolla deras hemsida så ser du när du bokar biljett. Max ett stop ibland direktflyg
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Lappi , 2023-08-16 21:48:22
Ska de verkligen flyga Hemavan-Stockholm med 3!!! Mellanlandningar?
Anmäl inlägget
Läs upphandlingen
Skrivet av Petter, 2023-08-16 21:17:18
Som man kan läsa från trafikverket så kommer inte linjerna ha mer än en mellanlandning som idag. Man behöver inte mellanlanda tre gånger för att komma till Hemavan
Anmäl inlägget
Ingen katastrof!
Skrivet av Bosse Andersson, 2023-08-16 20:40:57
Är inte enig med föregående talare.
Jag har bara bra saker att säga om Fokker 50 som är och alltid har varit en riktig arbetshäst.
Går inte ens att jämföra med ATR 72. Kika gärna på Christer Harjus filmer på Youtube. Där tas ett svenskt inrikesbolags problem upp med just denna typen.
SAAB 340 låter lite för mycket men är en fröjd att flyga. Samma med SAAB2000. Fokkern är riktigt bekväm. ATR är riktigt obehalig rent säkerhetsmässigt dock.
Anmäl inlägget
-
Skrivet av Hens , 2023-08-16 17:36:55
Vilken katastrof för Norrlands inlandskommuner Gällivare och Arvidsjaur som får återgå till dessa Fokker 50 efter några år med jettrafik och kortare restid. För att inte tala om Hemavan som får en slinga som heter duga.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev