Krönika

Krönika, den 1 september 2023

Omvända världen: Miljöministern ansvarig för flyget

Miljöministern är politiskt ansvarig för flyget. Det hade knappast fungerat i Sverige men i Estland är det möjligt. Det ger en intressant bild av flygets möjligheter i ett land som samarbetar nära med bland andra SAS. Jan Ohlsson tar en närmare titt på vårt östra grannland i dagens fredagskrönika.

Läs mer


Krönika, den 18 augusti 2023

Smart Lynx och andra ACMI-bolag är här för att stanna

Det har blåst upp storm kring SAS inhyrning av Smart Lynx. Men är kritiken rättvis? Jan Ohlsson tar en närmare titt på ACMI-branschen i allmänhet och Smart Lynx i synnerhet i dagens fredagskrönika.

Läs mer


Två SAS-maskiner i Sibirien Krönika, den 14 januari 2022

Två SAS-maskiner i Sibirien

SAS fasar just nu ut de sista maskinerna i Boeingflottan. Flera av dem går till skrot men två har fått nytt jobb hos Yakutia Airlines. Frågan är var de andra tar vägen, frågar sig Jan Ohlsson i en fredagskrönika.

Läs mer


Lufthansa behöver sitt stålbad Krönika, den 28 maj 2021

Lufthansa behöver sitt stålbad

Lufthansa har länge haft status som Europas främsta stora premiumbolag med hög servicenivå, genom alla klasser. Men nu vacklar verksamheten och SAS kanske ska vara glada över att slippa vara en del av den problemtyngda flygbolagsgruppen, skriver Jan Ohlsson i en krönika.

Läs mer


Är lågkostnadsbolagen för långdistans här för att stanna? Krönika, den 2 mars 2018

Är lågkostnadsbolagen för långdistans här för att stanna?

Lågkostnadsbolagen tar nu allt mer för sig av långlinjemarknaden. Men det finns hot mot den utvecklingen. I sin fredagskrönika har Lars Brynielsson tittat närmare på hur långlinjemarknaden artar sig för lågkostnadsflyget.

Läs mer


Bygger Norwegian upp ett Babels torn? Krönika, den 14 februari 2018

Bygger Norwegian upp ett Babels torn?

Norwegian är idag den åttonde största flygbolagsgruppen i Europa och har byggt upp en helt egen nisch. Hur ska den nischen och den fortsatta utvecklingen fortsätta? Lars Brynielsson har tittat närmare på vad vi har att vänta oss från Norwegian.

Läs mer


Michael O’Leary utmanar Europas flygindustri Krönika, den 15 september 2017

Michael O’Leary utmanar Europas flygindustri

Det är inte många flygbolag som finner nåd inför Michael O’Learys ögon. Nyligen har han retat upp de flesta i branschen genom att förutse deras snara konkurs.

Men kanske vet han precis vad han pratar om, menar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Ska Ryanair bli ett nytt Amazon? Krönika, den 18 augusti 2017

Ska Ryanair bli ett nytt Amazon?

Från flygbolag till e-handelsbutik. Det är den väg som Ryanair slagit in på och bygger upp en hel flora av olika erbjudanden. Det är en utveckling som mest liknar Amazon och Alibaba och är en utveckling som går ut över flygverksamheten, menar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Vem tar över när staten tågar ut ur SAS? Krönika, den 4 augusti 2017

Vem tar över när staten tågar ut ur SAS?

SAS som en del av Eurowings? Det är bara ett av många rykten som kretsar kring SAS och som ökat i intensitet sedan den svenska och norska staten sålt en del av sitt innehav. Lars Brynielsson skärskådar SAS framtid i en krönika.

Läs mer


Det kan bli trångt över Nordatlanten i sommar Krönika, den 31 mars 2017

Det kan bli trångt över Nordatlanten i sommar

Trafik mellan Europa och USA lockar allt fler flygbolag, i första hand dem med lågkostnadsprofil. I sommar öppnar 28 nya rutter men Norwegian i spetsen medan SAS skyndar långsammare. Men hur många linjer tål marknaden, frågar sig Lars Brynnielsson i sin nya krönika.

Läs mer


Kan SAS verkligen spara mer? Krönika, den 17 mars 2017

Kan SAS verkligen spara mer?

SAS sparar och effektiviserar men det biter inte på resultatet. Kanske beror det på att det helt enkelt inte går att sänka kostnaderna mer i de skandinaviska länderna? Det borde vara intressantare att diskutera än att bara kommentera den senaste kvartalsrapporten, skriver Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Vem tar vem när flygmarknaden hårdnar? Krönika, den 10 mars 2017

Vem tar vem när flygmarknaden hårdnar?

Det är lågkostnadsbolagen som styr utvecklingen, i USA likaväl som i Europa. Men vad händer när bränslepriserna ökar och konjunkturen vänder: vem tar vem?, frågar Lars Brynielsson i en krönika.


Läs mer


Hur högt kan Norwegian växa? Krönika, den 24 februari 2017

Hur högt kan Norwegian växa?

Tio nya linjer över Atlanten, Norwegian fortsätter sin internationella expansion utan att låta sig hejdas. Men hur står det till med kassaflödet? Lars Brynnielsson tittar närmare på siffrorna i sin senaste krönika.

Läs mer


Vill SAS skapa ett lågkostnadsflyg? Krönika, den 10 februari 2017

Vill SAS skapa ett lågkostnadsflyg?

I slutet av februari har SAS årsstämma. Då kommer med all säkerhet frågan om baserna i England och Spanien upp. Och frågorna lär bli många. Det menar Lars Brynielsson som själv har svårt att se fördelarna med att SAS skaffar ett AOC på Irland.

Läs mer


Recept för ett lönsamt flygbolag Krönika, den 3 februari 2017

Recept för ett lönsamt flygbolag

Southwest Airlines har levererat vinst i 44 år. Ryanair är numera Europas största flygbolag. Båda har de hållit sig till sin ursprungliga affärsidé utan att snegla på andra. Uppenbarligen en vinnande strategi, menar Lars Brynielsson som återkommer med en krönika i Flygtorget.


Läs mer


Ryanair och Norwegian? SAS och Lufthansa? Krönika, den 22 april 2016

Ryanair och Norwegian? SAS och Lufthansa?

Flygbranschen omges ständigt av olika rykten. Den senaste veckan har två stycken vaknat till liv igen. Varför det, kan var vara en vettig fråga att ställa i en fredagskrönika.

Läs mer


Det våras för SAS Krönika, den 15 januari 2016

Det våras för SAS

Det är besparingarna snarare än ökade intäkter som gjort att SAS nu visar lovande siffror. Det ska dock inte förta de positiva signalerna och förhoppningsvis inspirera till ytterligare förbättringar, skriver Lars Brynielsson i årets första krönika.

Läs mer


Hur högt kan Wizz Air växa? Krönika, den 20 november 2015

Hur högt kan Wizz Air växa?

En ung enhetsflotta med den högsta nyttjandegraden i Europa. Lägg till en ultralågkostnadsmodell och bilden av ett mycket konkurrenskraftigt flygbolag växer fram. Men hur långt räcker det, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Hur högt kan Norwegian växa? Krönika, den 6 november 2015

Hur högt kan Norwegian växa?

Nya flygplan, hundratals destinationer och en fortsatt internationell expansion. Tillväxttakten i Norwegian är förtsatt snabb. Frågan är bara, hur länge kan den fortsätta?, frågar sig Lars Brynnielsson i en krönika.

Läs mer


Kan SAS banta sig till lönsamhet? Krönika, den 18 september 2015

Kan SAS banta sig till lönsamhet?

Från den stolta visionen på 1990 talet om att utveckla SAS gruppen till ett globalt resekompani med över 40 000 medarbetare har bolaget krympt till drygt 11 000 medarbetare 2015. Om planerna på att sälja markverksamheten förverkligas minskar antal medarbetare med ytterligare cirka 5 000. Är det en kur som kan få SAS på fötter igen, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer

TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev