UPRT
Någon som vet om det kommer krav på upset training under 2018?
Kommer det att vara ok att köra det i simulator, typ MCC?
Kommer även vi som har påbörjat ATPL teori tvingas att göra den om den blir ett krav eller är det bara de som börjar ATPL efter det att kravet blivit aktivt?
svar
@Vilsna jag tar gärna exempel på ATO i USA som gör detta i flygplan. Eftersom ATO är en EASA definition som inte används i USA så om detta finns för godkänd ATO är jag väldigt intresserad av denna information du påstår dig besitta. Du säger även många bolag, detta är inte något jag håller med om men jag blir gärna upplyst med ny information.
Nu är det så att du även kan göra UPRT i ett flygplan även om det är kopplat till en TR. Finns många ATO/bolag som använder höghöjds-UPRT i USA efter avslutad TR. Oftast görs det i simmen p.g.a. kostnadsskäl.
Synd att folk är otroligt dåligt insatta och försöker svara på en fråga. Det kommer vara krav på UPRT i all grundskolning men även UPRT i en TR. Den grundläggande UPRT kommer göras i flygplan medan det görs en i simulator mer typspecifikt.
Det kommer endast vara krav efter april 2018 i grundskolning.
Tror det är krav redan. Går att köra i simulator om den är godkänd för ändamålet. Som jag förstått ligger den i samband med typutbildningen och har inget med ATPL-teori eller annat att göra. Vi gjorde vår efter avslutad typkurs i samma sim.
Tror du fått det om bakfoten.
Upset Recovery utförs i sim i samband med bolagscheckat. Möjligt att det blir ngt man gör i MCC delen med men i övrigt så kommer det göras när det är dags att torteras lite var 6:e månad.
Hej,
Rimligtvis kommer du inte kunna göra den i sim. Du kommer sannolikt att göra den i ett aerobaticflygplan på en flygskola enligt vad jag förstått. Det är nyttig träning som BORDE göras i ett riktigt flygplan där du får känna på vad som kan hända och framför allt HUR du ska ta dig ur situationen. Ta en aerobaticrating och börja flyg 🙂
/Pilot1