Skriv ut  

BRA flyger till Lyon med 50 procent biobränsle

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 november 2022
Halva tanken med biobränsle. Varje gång. BRA tar nu ytterligare ett steg på vägen till ett hållbart flygande genom att alltid flyga sträckan Göteborg – Lyon med 50 procent biobränsle i tankarna. Det är första gången i världen det sker.

I juni genomförde BRA världens första flygning med 100 procent biobränsle i båda motorerna. Genom att ersätta det vanliga fossila jetbränslet med förnybart bränsle sparades utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent under flygningen mellan Bromma och 

Malmö. Det var ett av många steg i arbetet på att använda 100 procent förnybart flygbränsle i flottan av ATR-maskiner. Processen inleddes i september 2021 i samarbete med flygplanstillverkaren ATR och bränsleproducenten Neste med målet att ha en certifiering för ATR klar till 2025.
Nu tar flygbolaget nästa steg på den återstartade linjen mellan Göteborg och Lyon. Innan pandemin fanns den med i flygprogrammet och flögs då med en av Avromaskinerna. Nu är det en Saab 2000, inhyrd från Nyxair som flyger de två rotationerna varje vecka. Marknaden för trafik mellan Landvetter och Lyon-Saint Exupéry vilar till stora delar på Volvo som har produktionsanläggningar där. Därför har BRA nu beslutat att alla flygningar mellan Göteborg och Lyon ska ske med högsta möjliga inblandning av biobränsle.

- Vi har tillsammans med Volvokoncernen beslutat att flyga med 50 procent inblandning av bioflygbränsle, vilket är den högsta möjliga inblandning av biobränsle som idag är tillåtet för kommersiellt flyg, säger Martin Erkenborn, Kommersiell chef på BRA.
Det innebär att linjen, som redan är igång, nu är den första kommersiella rutten i världen som kontinuerligt flygs med 50 procent biobränsle i tankarna. Det ligger dessutom långt före de arbete som pågår inom EU på att minska flygets klimatpåverkan. Där diskuteras just nu en kvotplikt för flyget som förväntas hamna mellan 38 och 54 procent för år 2045. 

- På den här linjen kommer vi att uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med minst 40 procent från dag ett. Vår förhoppning är att detta bara är början och att vi tillsammans med våra företagskunder ska hitta flera linjer med liknande lösningar. Det är både viktigt och spännande att vi tillsammans på detta sätt kan visa att det redan idag är möjligt att uppnå EU:s mål för 2045.
Hållbart flygbränsle är fortfarande en bristvara och BRA har vänt sig till ett flertal leverantörer för att få ihop de mängder som krävs för att hålla en kontinuerlig nivå på 50 procent. Förhoppningarna är att satsningen från BRA ska visa att det finns en växande efterfrågan vilket i sin tur kan skynda på produktionen.  



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv:
Skrivet av Bio, 2022-11-09 19:40:55
NyxAir opererar Gbg-Lyon linjen med Saab2000. Kaptener fakturerar €300 per arbetad dag, ingen pension, inget sjukdomlön, ingen semester osv.
Kollektivavtal hos BRA kan säkerställa att även inhyrd personal skall ha vettiga villkor.

Men fylla tankarna med Biobränsle rimmar fint när det ska resas direkt till semesterhuset.
Anmäl inlägget
Byt inte om ni trivs
Skrivet av Kalle, 2022-11-09 15:43:01
Byt inte jobb!
Kämpa för drägliga villkor istället. Det är bra för hela svenska flygbranschen!!
Anmäl inlägget
Byt
Skrivet av Hepp, 2022-11-09 14:26:33
Bara att byta jobb om man inte är nöjd
Anmäl inlägget
avtal
Skrivet av uni, 2022-11-09 11:32:40
Skärp dig Bio. Totalt orelevant.

FYI pågår förhandlingar med SPF.
Anmäl inlägget
Avtal
Skrivet av Bio, 2022-11-09 10:37:02
Biobränsle i tankarna. Men hur vore det med kollektivavtal för sin personal..?

BRA avstår att ingå kollektivavtal med piloterna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev