Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Herkulesplan försvunnet väster om Kiruna

Tråden startades av MSJ

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14529924.ab

Publicerad den 2012-03-15 17:34
Skriv ett svar
Antal svar: 44

svar

Skön Måla
2012-03-19 18:29

.

En sak är säker : man försöker ALLTID skönmåla det som skett
av de som bär det yttersta ansvaret för ett haveri.

I flyg går allt snabbt och ett misstag är svårt att reparera
när man en gång börjat på den felaktiga vägen.

Någon eller några har missbedömt de svårigheter som
gällde den aktuella tiden och platsen.

” han flög visuellt ” är ett klantigt uttalande utan
någon som helst relevans: Man måste alltid flyga
säker under rådande omständigheter.

Den som gjort något dumt skönmålar ALLTID
sina dumheter, ALDRIG tvärt om.

Bertil
2012-03-19 17:48

Dom skulle hämta trupp på Kiruna flygplats som var med i övningen.

Jonas Herjeby
2012-03-18 19:57

Vad gjorde dom i svenskt luftrum ?

Mr Y
2012-03-18 12:58

Det står liksom i tidningarna att de skulle flyga taktiskt för att undvika attackflyg (jakt!?) , precis sommjag skrev i mitt första inlägg om att det omöjligen kunde vara under normal inflygning pga avståndet till flygplatsen och MORA/MOCA

Nej, CFIT då ej ej hunnit stiga är ju det mest troliga, man har ju TAWS/GPWS mm mm, systemen måste skrikit sig hesa, om de nu var ” inkopplade”

Henke
2012-03-18 11:22

Tror väl inte själv på att så är fallet, mer inne på att de tappat ref vid lågflygningen. Klart e ju att lågflygning för dessa och även för våra svenska Herculespiloter är inte bara lågt utan otroligt lågt.
Hursom, skönt att de slapp lida.

Mr Y
2012-03-18 11:03

Vad var det jag sa…

Enligt tidningen idag har norrmännen sagt att de om möjligt skulle utföra taktisk flygning, det vet vi ju vad det innebär hos militärer!

Det enda som känns bra är att de garanterat aldrig hunnit lida!

Tekniker
2012-03-18 10:50

H:

Men vad hände och vilken flygplanstyp? Har inte tänkt märka ord, så säg nu!

Går en motor i reverse så spelar nog inte höjden någon roll. Laudas 767 låg väl på marschhöjd över indiska oceanen när det hände.
Men allt det där är ju historia och man har knappast suttit med armarna i kors vare sig hos tillverkare eller olika luftfartsverk.

Att en motor gått i reverse är nog lika troligt som att planet blivit träffat av en meteor.

Henke
2012-03-18 10:49

Frågan är om de har CVR, någon som vet? Italienarna la en 130J efter start 2009, hittar ingen rapport men vill minnas att det hade med reverse att göra.

Lätt att få lite white-out om vädret är lite dåligt, tappade kanske referenserna.

Tekniker 2
2012-03-18 10:13

Tekniker

Skulle alldelens just skriva samma sak =)

Man som teniker litar fullständigt på materialet, skulle tro den funkade fint!

Dålig sikt?!?
Nersvep?!? Brukar vara ett jävla drag runt kebne när det blåser :/
Tog dom fel dalgång?!? Dalgången söder om denna går rakt igenom hela massivet ner mot KRN

Hoppas dom hittar lådorna och att den har en CVR! Utan CVR får man nog aldrig reda på vad som hände…

H
2012-03-18 09:19

Tekniker, tror det var i sydeuropa oc det hände efter start.

Tekniker
2012-03-18 09:09

Henke:

Nu blir jag nyfiken? När har en sådan motor som sitter J gått i reverse, i luften?

Rätta mig om jag har fel: På Herkules J sitter väl samma motor som i Saab 2000 fast lite
“Chip -trimmad”. Hårdvara såsom propeller, FADEC etc är dom samma.

På S20 har man faktisk haft åtminstone ett fall när propellern i luften började gå mot feather på grund av ett “brunnet” relä för featherpumpen. Det som händer i det läget är bara att motorn stängs av.
Resultatet blir odramatiskt. Proppen kommer då att vara i det läge där den ger minsta luftmotståndet.

Om piloterna av någon anledning skulle försöka dra spaken i cockpit till reverse så finns det ett stopp vid FI (Flight Idle = flygtomgång). FI stoppet är aktivt ända tills man får WOW (weight on wheel).

Min fråga är inte ironisk, om du känner till något fall så berätta gärna.

Henke
2012-03-18 01:15

Jag flög i trakten i torsdags, konspirationsteorier är befängd. Du har läst för mycket Anders Jallai. Skulle de trycka mellan topparna? Ingen onormal attraktion, frågan är om sikten ställde till det. Svenska C-130 har inte CVR, hur är det med J? Man vill ju inte att data skall hamna hos fi.
Finns ju exempel där en motor har gått i reverse, då är det ju kört om man ligger på gränsen. Aven om GPWS audio var ur ser man ju på kartan var terrängen är, var det VFI månntro?

/Henke

RIP
2012-03-18 00:17

tanken går till alla vänner och anhöriga. /Carl

Makthavaren
2012-03-17 16:40

@ Bertil Fransson

Suuuuck Bertil. Du är en sann konspiratör och anti mot det mesta som tillhör den makt du inte får tillhöra eller kan styra över.

Du borde placeras ensam ute på fjället i den snöstormen och sedan få hitta hem på egen hand eftersom det tydligen är så lätt att hitta allting därute, som flygplan osv.

Sök hjälp för din agression mot makten och de styrande.

Gustav
2012-03-17 11:45

Bertil Fransson, du verkar älska konspirationsteorier. Det finns ingen radarinformation hos flygledarna i Kiruna tornet. Det har funnits på prov för 6-7 år sedan men det var för prov av nya transondrar som erfordrade speciell utrustning i flygplanen. Man hade visserligen sekundärradar från Luleå men den täckte inte under 4000 meter har jag för mig.
Det förvånar dock mej att man inte fick en exaktare uppgift på nerslagsplatsen eftersom det var övning i området och då borde väl Försvarsmaktens Stril radar i området varit igång och där borde man haft full koll på var Herkan befann sej.
Att sedan Fransson hittar badkar med hjälp av Sonar lär inte komma till någon nytta i fjällvärden med det väder som rådde, men som sagt det borde finnas bättre uppgifter om nerslagsplatsen tycker jag.
Vi får avvakta haverrappoten när den kommer, men det tar väl ett år.

Dennis
2012-03-17 11:08

MR Y
Precis min tanke, knappen till EGPWS var säkerligen uttryckt…

Nötskal
Du skulle behöva se en Norrlänsk snöstorm i högalpin terräng, jag bor och är uppvuxen i trakterna, kan säga att dom har ens flugit där uppe under gårdagens sök är INTE pinsamt….
Ang Markstyrkorna, på dom ofantliga ytorna kan man missa vrakdelar med ett par meter utan att se dom då sikten i området varit 0-10meter, För att hitta nånting i dom förhållanderna måste man göra en kalkyl på kvadratmeter område och en gubbe för varannan kvadratmeter =)

Mr y
2012-03-17 10:41

Om inte ELT:n fungerar har de smällt… Ordentligt, dvs som en annan skrev, CFIT. Då kommer man inte hitta mera än småfragment av planet, möjligen lite större delar av stjärt och motorer ( klumpar). Tyvärr överlever man inte det…

Hur kan då ett modernt militärplan haverera på detta sätt? Nu spekulerar jag, men…. Det pågår en stor militärövning, en Herkules överlever inte i krig om den flyger på hög höjd utan måste “gömma” sig. Att det beror på QNH bl.a bl.a i samband med landning är bs, om de havererar 8 mil ut = 45 nm, så hade de varit långt över MORA för regionen, om de hade för avsikt att göra en normal inflygning…

Som sagt… Militärövning, nu spekulerar vi… Hålla sig under radarhöjd, följa dalarna in mot kiruna och hissa över bergskammar. Man har ju system, terrängdatabaser för detta… Downdrafts, stiger för sent, pang, träffar bergskammen, eller liknande scenario.

En teagisk historia för familjer, kollegor och flyget. R.I.P.

/pilot

Thomas
2012-03-17 09:22

Ta på dig foliehatten!!!! 😀 Vi har inte varit på månen och fotbolls-VM -58 spelades inte… bla bla bla bla bla bla…..

Hasse
2012-03-17 09:06

@Bertil Fransson
Visst är det spännade med lite konspirationer. Men det du skriver om radar är inte helt korrekt. Primärradarn i detta område är inte särskillt bra. Kiruna flygplats har tex inte radar ledning. Nu finns det ju naturligtvis sekundärradar men hur den täcker och om den ens är operationell i fredstid i just detta område vet jag ej….

Hasse

Re: Dennis
2012-03-17 00:05

Norrmän hade övning och man har fått hjälp därifrån utöver svensk hjälp.
Brittisk hjälp också ser jag.
Det som var grejen är att jag vet hur det är i detta område men all markpersonal med all hjälp de har med skotrar och snö vesslor med mera i samband med allt annat skall det inte behöva ta så lång tid!
Överlever någon en krasch så dör de ändå eftersom de tar för lång tid att hitta överlevande.
Visst kan någon leva om det har skett någon typ av kontrollerad krasclandning med en FLPL kropp som är intakt och man kan då kanske klara sig?
Då hade antagligen ELT fungerat också om inte nedslaget blivit så extremt?
Nej detta har tagit alldeles för lång tid!
En sak om man övar i vackert väder med fina förutsättningar!
Men en annan när det sker i verkligheten!
Hoppas att räddningstjänsten lär sig något av detta och att det inte drabbat något människoliv i onödan för det!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500